Til kassen
Lagersalg

PHOTOBLOGGEN - en blogg om foto og bilder

Her får du produkttester, fototips og mye inspirasjon! Vil du lære deg mer om ditt kamera og ulike tilbehør? Da finner du mye informasjon her. Har du spørsmål eller forslag til produkter du vil se i produkttester, ta gjerne kontakt med oss på: marked@scandinavianphoto.no

Veien til kule sports- & actionbilder

Innen alle fotosjangere som finnes er sportsfotografering en av de mer tekniske, i forhold til kamerainnstillinger og hvordan du og kameraet ditt jobber sammen. Det kreves at du er nærmest sammensveiset med utstyret ditt, og at man kan den ut og inn - alt for å ikke gå glipp av øyeblikker - for det kommer ikke tilbake igjen.

Man trenger ikke alltid å ha de dyreste produktene, selv om sportsfotografering kan bli en av de dyrere retningene innen foto, det er like greit at vi sier det fra begynnelsen av. Men fortvil ei, i dette blogginnlegget tipser vi om bra kit for alle lommeboktykkelser, samt går gjennom kameraets innstillinger. Alt fra deg som vil fotografere barnet ditt sine fotballkamper, til deg som sikter på å bli profesjonell!

Vi har sett en fantastisk utvikling den siste tiden for både kameraer og objektiver. Sensorene på dagens kameraer blir bedre på å håndtere miljøer med begrenset lys, og autofokusmotorene utvikles og blir raskere. Distansen til et bra sportsbilde er ikke langt borte, selv ikke for hobbyfotografen.

Posisjonen

Sportsfoto handler om langt mer enn erfarenhet for å få til de bildene du ønsker, derfor er det viktig at du drar ut på så mange kamper og eventer som du bare orker og rekker. Trikset er: øv, øv og øv mer! Finn den vinkelen der du trives best, og der du fanger dine motiv.

I ballsporter som fotball, bandy og håndball pleier fotografene som regel å plassere seg i nærheten av et hjørne, i blant mer mot landsiden og av og til mer mot kortsiden. Dersom du vil fange det som skjer på midtbanen er et teleobjektiv et must. En bra målelengde er rundt 300mm på fullformatssensorer, 200mm på APS-C sensorer samt 150mm på Micro 4/3-sensorer. Å ha et andrekamera med et mer vidvinkelobjektiv er en god idé, slik at du kommer svært nærme det som skjer, de bildene kan ofte bli veldig kule og fulle av følelser

Tør å teste nye posisjoner, både høyt og lavt. Gå så nærme du kan og tillates for å skape interessante vinkler. Bilde fra Svenska Bandyfinalen 2018 mellom Adsbyn og Bollnäs på Tele2 Arena.

Dersom du vil fotografere hocket pleier du som regel å få stå lengst ned i en bås, og da er normalzoom et godt alternativ. Mer enn 200mm på fullformat trengs som regel ikke, men det er selvfølgelig helt opp til den enkeltes smak. Ikke glem hjelmen - den kan være avgjørende for din sikkerhet! Søskensporten innebandy handler ofte om plass og tilgjengelighet. I de større innebandyhallene finnes det som regel plass nedenfor benkene, men i mindre haller kan det bli trangt, da er det som regel i hjørnene det finnes gode muligheter til å fotograferen. Friidrett følger samme prinsipp, ofte plasserer fotografene seg i hjørnet med sine teleobjektiv.

Gå ned på et større arrangement for sporten din, se hva fotografene gjør og hvordan de jobber, så får du tips og idéer. Du kan også se hvordan de jobber om du ser på et sportsarrangement på TV.

Kamerainnstillinger

Sport går fort. I blant veldig fort. Regn med at lukkertiden din må ligge på minst 1/640s, men selvfølgelig er det forskjellig på ulike kameraer. Prøv deg frem til hva som passer ditt setup best, og hva som kreves for å fryse bevegelser. Iblant ønsker du kanskje å skape en effekt med å "slepe" lukkeren og å generere bevegelsesuskarpheten, og på denne måten vise bevegelse i bildet. Det gjennomsnittlige sportsbildet er som oftest en fryst bevegelse.

Test deg frem til hvilken ISO-innstilling du er bekvem med, og siden kan du la kameraet selv velge den optimale ved å begrense området.

I og med at sport ofte utspiller seg på kvelden, iblant med svakt lys samt innendørs i haller, er et objektiv med så stor blenderåpning som mulig å foretrekke. Kameraets sensor kan da samle inn så mye lys som mulig (større er som regel bedre), og det holder støynivået nede da du slipper å gå opp på høyere ISO-tall. Les mer om passende objektiv senere i innlegget. Et kamera med god bildeprosessor som kan holde nede det digitale støyet fungerer også bra, og der har vi som sagt sett en stor utvikling den siste tiden. Er det optimale lysforhold, og du fotograferer sport på dagtid vil alle sensorer jobbe godt. Test hva kameraet ditt klarer før det blir for mye støy, og begrens så toppnivået på ISO-innstillingene på kameraet ditt om kameraet ditt støtter dette og du bruker auto-ISO.

De ulike fokusinnstillingene på en Sony A9. AF-C er det som gjelder for sportsfotografering, sammen med "H" eller "M" i seriebildetagning.

Neste innstilling du vil slå på er seriebildetagning (drive) og følgende autofokus (continuous). Dette gjør at du kan skyte flere bilder i en serie, samt at autofokusen følger med et objekt i bevegelse. High end-modellene kan ta opptil 14-15 bilder i sekunder, og enkelte klarer til og med mer enn dette, men et kamera som tar 8 bilder i sekundet fungerer godt som sportskamera. Det handler om å fange øyeblikk, og da er det fint å kunne ta endel bilder. Men skyt ikke bare vilkårlig. Lær deg sporten, lær deg når øyeblikkene dukker opp, og fotografer en bildeserie, så vil du komme hjem med bilder du er fornøyd med.

Når du fotograferer bildeserier er det viktig at kameraet har en god buffer, slik at den kan prosessere alle bildene raskt nok. Dersom bufferen blir full kan du ikke ta flere bilder, og må vente til kameraet er ferdig. Nesten alle nye modeller på markedet i dag har en buffer på minst 20-30 RAW-filer, og dersom du opplever at du fyller den ofte kan du bytte til filformatet JPG istedet. Du får da en større buffer, fordi disse bildene har mindre filstørrelse. Det er dog verdt å tenke på at du i så tilfelle mister endel redigeringsmuligheter for bildet ditt.

RAW eller JPG?

Å fotografere i RAW gir muligheten til et større omfang av redigering av bildene i etterhånd, og det bruker jeg når jeg fotograferer sport. Minnekortene er blitt såpass billige at det ikke er en stor utgift med et stort minnekort, og datamaskinene er blitt såpass raske med stor harddiskplass at vi nå kan fotografere i RAW uten at det belaster hverken system eller lommeboka for mye. Flaskehalsen kan som sagt være kameraet ditt sin buffer, og det er derfor viktig å se hvor mange bilder den klarer før den blir full. Dersom vi tar et litt eldre Canon 7D mark II ligger kameraets buffer på 25-30 RAW-bilder sammenlignet med f.eks. den nye Panasonic G0 som har en buffer på ca 50 RAW-bilder. Jo nyere prosessor, desto bedre.

Autofokus

I nesten 100 prosent av tilfellene er det følgende autofokus som gjelder ved sportsfotografering. Dette for at du skal få skarphet i bildeseriene dine. Dersom du bruker singel-autofokus så er objektet ditt skarpt i de første bildene, men det vil så bli uskarpt i resten, i og med at personen beveger seg.

I dagens kameraer finnes det også litt ulike varianter på hvor bredt fokuspunktene skal treffe. Du kan ha enpunkts-autofokus, ekspandert enpunkt, sone og hele autofokusspekteret som kameraet støtter. Hva som passer best for deg handler mye om smak og behag, men dersom jeg skulle komme med en anbefaling ville det være et så lite fokuspunkt som bare mulig, slik at fokus havner på det du vil det skal havne på.

Mange av dagens kameraer har også en funksjon for å låses på et objekt etter at du har fokusert. Dette kan være smidig der du ikke trenger å flytte kameraet ditt så mye, men i og med at det er en datamaskin som gjør jobben med å følge kan det også bli feil av og til. Det å velge fokuspunkt selv er å foretrekke, slik at du er så rask som mulig når noe skjer. Det går fort i sportsverden!

Objektiv

Bra teleobjektiv kan være veldig dyre. De profesjonelle sportsfotografene benytter seg av lange teleobjektiv med fast brennvidde og store blenderåpninger, f.eks. 400mm f/2,8 eller 300mm f/2,8. Disse er ekstremt skarpe, isolerer objektet fra bakgrunnen (f.eks. slik at publikum ikke synes) og har som regel en svært rask autofokus.

Fotografert med Sigmas 120-300mm f/2,8 som foruten å være svært skarp også isolerer objektet mot bakgrunnen på en fin måte.

Ser vi istedet på hobbyfotografen finnes mange gode alternativer fra f.eks. Sigma og Tamron som har 150-600mm objektiver. Disse er svært populære hos våre kunder, da de er veldig rimelige og gir veldig bra bilder. Vil man ta et lite steg opp fra dette finnes Sigmas 120-300mm f/2,8 - et objektiv jeg selv bruker, og som jeg har fått veldig fine resultater med. Dette objektivet er helt klart oppe og snuser på Canons og Nikons profesjonelle faste teleobjektiver.

Telekonverter

Vil man kunne nå litt lenger, f.eks. kanskje med en 70-200mm på et fullformatskamera, kan man med fordel benytte seg av en telekonverter. Tar du en 1,4x eller 2x har du plutselig en 100-280mm eller 140-400mm. Telekonvertere fungerer litt bedre på speilløse kameraer sammenlignet med de tradisjonelle speilreflekskameraene, da de speilløse kameraenes autofokusmotorer sitter på sensoren.

Stativ

Etbensstativ er sportsfotografens bestevenn! I og med at du vil trenge å bevege deg en hel del, men kanskje også vil avlaste armene dine fra kamera og objektiv, er et etbensstativ en sterk anbefaling fra min side. Å bruke et trebensstativ går også, men for min del blir de mest i veien når man ønsker en ny vinkel. Der er etbensstativet klokkerent. Disse kommer i mange varianter med ulike funksjoner, og du vil garantert finne et stativ som passer deg.

Til syvende og sist handler alt om å ha det gøy - ikke hva slags utstyr du har. Alle kan begynne med sportsfotografering, og vi har garantert noe som passer til ditt behov og budsjett. Se gjerne nederst i blogginnlegget, hvor jeg har lagt inn noen linker til deg som vil begynne med sportsfotografering.

Ikke nøl med å kontakte oss dersom du vil ha hjelp til å finne rett utstyr og software for dine behov. Du når oss via info@scandinavianphoto.no, på telefon 21 65 98 40 eller ved å besøke oss i vår butikk i Møllergata 4, Oslo. Gå heller ikke glipp av vår sportstemaside der du kan finne mer inspirasjon og flere produkttips som hjelper deg til å bli en enda bedre sportsfotograf.

Johan Borehed
johan.borehed@scandinavianphoto.se


  • Nikon D5 kamerahus Dual XQD
    Nikon D5 kamerahus Dual XQD
    67.495,00 kr
  • Nikon D500 kamerahus
    Nikon D500 kamerahus
    18.983,00 kr
  • -0 % Olympus OM-D E-M1 Mark II kamerahus
    Olympus OM-D E-M1 Mark II kamerahus
    18.390,00 kr
  • -3 % Panasonic Lumix DC-G9 kamerahus
    Panasonic Lumix DC-G9 kamerahus
    13.990,00 kr
  • -4 % Sony A6500 kamerahus
    Sony A6500 kamerahus
    12.990,00 kr
  • Sony A7 III kamerahus
    Sony A7 III kamerahus
    22.976,00 kr
  • -7 % Sony A9 kamerahus
    Sony A9 kamerahus
    38.999,00 kr
  • Sony A99 II kamerahus
    Sony A99 II kamerahus
    35.990,00 kr

Fototips,


Vi tar forbehold om eventuelle feil i tekster, bilder samt urimelige feil i prisangivelser.
Sitemap (xml)