Forsterk din streamingopplevelse med rett tilbehør!

En livestreaming handler ikke kun om hva slags kamera du har. Utstyr som lyd og lys kan enkelt forsterke opplevelsen, som i blant kan være det du trenger for at det skal bli mer tiltalende for de som ser på. Richard Sandberg har vært ansatt som selger av videoutstyr hos Scandinavian Photo i flere år. Han har nå delt sine beste produkttips for at du skal få en mer profesjonell følelse på din livestream!

1. XLR-adapter for innkobling til smartphones

IK Multimedia iRig Pro I/O

Denne lysadapteren gir en smarttelefon eller et nettbrett med Lighting- eller TRRS-tilkobling en profesjonell og balansert XLR-tilkobling. Adapteren kan også drive mikrofoner med fantomspenning for de som trenger dette for å få det til å fungere. Adapteren er også utstyrt med et hodetelefonuttak med tilhørende volumkontroll. Denne adapteren finnes også i et design med to XLR-tilkoblinger, og heter da iRig PRO Duo, IK Multimedia iRig Pro IO.

 

2. Kostnadseffektive trådløse mikrofonsystemer

Flere produsenter av mikrofoner og trådløse systemer har innsett behovet for små, smidige sendere, eller mottakere egnet til å kobles til mindre systemkameraer og smarttelefoner. Dette for å få frem bedre lyd på produksjonene dine - nedenfor finner du produkttips som vil forbedre din lydopplevelse!

Røde Wireless GO

Et svært kompakt og rimelig trådløst lydsystem som kommer fra Røde. Kompletter gjerne med myggen Lavalier Go for å få enda bedre lydopptak.

Sennheiser XSW-D

Dette trådløse systemet finnes i flere utforminger, avhengig av om du f.eks. vil kunne bruke en eksisterende håndmikrofon, eller koble mottakeren i en XLR- eller 3,5 mm-tilkobling.

Saramonic Blink 500 B4

Fordelen med dette systemet er at mottakeren kobles direkte inn i Lightning-kontakten på en iPhone. Dette gjør at ingen kabel kobles mellom telefon og mottaker, noe som er å fortrekker om du monterer telefonen på en gimbal. 

3. Lydmikser om fler enn to mikrofoner skal benyttes

Soundcraft lydmikser EPM 6

Dersom du skal bruke fler enn to mikrofoner må disse mikses ned til to lydspor som også kalles for stereo. Dette gjør du med en lydmikser, og fra den sendes det nedmiksede stereosignalet til videokameraets mikrofoninngang (helst XLR-tilkobling). Fordelen med dette er at lyd og bilde bakes sammen i kameraet, og ikke via datamaskinens lydkort (om en datamaskin anvendes). Risikoen er at usynk kan forekomme, noe som kan være tidkrevende å feilsøke og gjenskape. Personlig foretrekker jeg kontroller fremfor ratt på et miksebord. Jeg anbefaler derfor denne rimelige lydmikseren som er utstyrt med seks stk mikrofoninnganger av XL-type.

 

4. Rig for håndholdt smartphone-filming

Det som er viktig når du velger rig for smartphones, er at den har tilrekkelig med festepunkter. Dette for at alt tilbehør skal få plass, og at de skal være lettere å nå mens du filmer eller streamer. Det skal også gå raskt å gå fra stativfilming til håndholdt filming, uten noen problemer. Om du ikke lykkes å montere fast tilbehør på riggen anbefaler jeg at du bruker borrelås-tape. Dette fungerer godt på små, trådløse mikrofonmottakere, som f.eks. Sennheiser XSW-D.

Shoulderpod X1 Pro - Rig

Dette er en fleksibel rig der du enkelt og smidig får på alt tilbehør som du kan trenge for smartphone-filming. Den er også super å holde i takket være sitt trehåndtak.

Benro Gimbal 3XSLite Smartphone

Denne gimbalen er en rimelig og sammenleggbar mobilgimbal med mikrofonkabel-patching på mobilholderen. Dette gjør at det ikke er noen kabel koblet til telefonen som kan forstyrre gimbalens bevegelser. Dette kan ellers være et problem på gimbaler, ettersom det er servomotorer som må kunne bevege seg fritt uten tethering. 

5. Belysning

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig lyssettingen er for at en film og tv-produksjon skal se profesjonell ut. Et godt kit er 2 til 3 LED-paneler som enten drives på nettstrøm eller batteri, men ett belysningsstativ i en veske er en god start. Kompletter gjerne med en kameralampe fra samme produsent og med samme LED-type slik at de matcher hverandre i fargekarakter. Personlig er jeg fan av en armatur som gir et mykt "softboks"-lignende lys, og det er LedGo LG-E268C Bi-Color. Den finnes også i en mindre versjon som fungerer godt som kameralampe.

Planlegger du å bygge et dedikert TV-studio for dine streaming-sendinger? Da anbefaler jeg at belysningen monteres i taket på et skinne- eller rørsystem, og arbeidshesten i TV-studiosammenheng er Fresnell-strålekasteren. Den har et lysbilde som kan justeres til "flood" eller "spot".  Den kommer med klaffer ("barndoors") for enda mer kontroll over lyset, samt kan fjernstyres via DMX via ett lysbord, en software eller app.


Cameo LED har blitt populær i mange web-TV-studierf fordi den er vifteløs og dermed ikke forstyrrer lydopptaket. Den finnes i svart eller hvitt design. For å styre armaturene via DMX anbefaler jeg Lite-Puter lybord , som har tolv kanaler og er enkel å bruke. Ønsker du å bruke datamaskinen din for å styre armaturene med software trenger du en DMX til USB-adapter. For at du skal kunne benytte et komplett taksystem av skinnetype inklusive tre pantografer er Fotobestway Takskinner å anbefale.