Guide til rett bildestørrelse

Har du noen gang opplevd at bildene dine ser uskarpe eller kornete ut på sosiale medier eller på trykk? På tross av at du har skarpe bilder fra kameraet, og har etterbehandlet de lenge og nøyaktig i et redigeringsprogram? Med alle oppløsninger, fargeprofiler og algoritmer kan det være vanskelig å vite hva som gjelder hvor. Med noen enkle steg kan vi hjelpe deg til å få finere bilder på både sosiale medier og til trykk.

Digitale bildestørrelser

Sosiale medier, som Facebook og Instagram, håndterer flere millioner bildefiler hver dag. Derfor komprimerer en datastyrt algoritme alle bildene som lastes opp på deres plattform, slik at de skal ta mindre plass og gå raskere å laste inn i feeden. Men av og til blir ikke resultatet helt optimalt. Derfor kan det være bra å ha kontroll på hvilke formater Instagram og Facebook går ut fra, slik at du overlater så lite som mulig til beslutningene algoritmene tar.

Instagram har i dag en maksbredde på 1080 piksler på alle bilder som lastes opp. Dette gjør at dersom du laster opp et bilde som er mindre enn 1080 piksler bredt skaleres bildet opp, og blir uskarpt. Laster du opp et bilde som er bredere enn 1080 risikerer du å få rare artefakter i bildet ditt, som kan oppleves som kornethet i bildet. Dette er fordi algoritmen selv forsøker å få plass til originalbildet og alle dets detaljer på et mindre antall piksler. Derfor er det mest optimale at du gjør en del av jobben for algoritmen selv. 

Det spiller også en rolle hvilke bildeforhold bildet ditt har. Instagram aksepterer bilder fra 1.91:1 til 4:5, det vil si at bilder innen disse forhold ikke beskjæres. Bilder utenfor disse målene beskjæres automatisk, noe som betyr at du risikerer at bildekomposisjonen din blir endret. Det beste er derfor at du beskjærer bildet alt i ditt bilderedigeringsprogram før du eksporterer filen. Husk å velge fargeformatet sRGB når du eksporterer.

Vil du eksperimentere med annerledes bildeforhold finnes det apper, som f.eks.Whitagram, som hjelper å beholde utstnittene dine.

IMG Guide till rätt bildstorlek_exempel 01.jpg

Eksempel: Bildet til venstre beholder skarpheten da det er lastet opp med en bredde på 1080 piksler. Bildet til høyre blir uskarpt da det er lastet opp med en bredde mindre enn 1080 piksler.

IMG Guide till rätt bildstorlek_exempel 02.jpg

Eksempel 2: Forstørrelse av hvordan artefakter kan se ut. (Venstre: Ingen artefakter. Høyre: Artefakter som former et mosaikkmønster).

Facebook tillater en bildebredde på opp til 2048 piksler, men komprimerer bilder annerledes avhengig av bredde. Nå om dagen anbefaler Facebook 720, 960 eller 2048 piksler i bredde for vanlige bilder, mens cover-bildet har et fast bildeforhold på 851 x 315 piksler. Felles for alle Facebook-bilder er at de ikke bør ta større plass på harddisken enn 100 kB, og at de skal være i .JPEG-format med fargeprofilen sRGB. Du kan se hvilke egenskaper et bilde har i Windows ved å høyreklikke på det og velge "egenskaper". Da får du opp en dialogrute med flere valg - velg "informasjon" så finner du informasjon om antall bildepunkter, fargeprodil, filformat og filstørrelse.

EEttersom Facebook og Instagram konstant oppdaterer systemene sine er det sikrest å lese på deres respektive hjelp-sider hva som gjelder. Klikk på linkene nedenfor for å gå til respektive plattform. 

Anbefalinger for Instagram | Anbefalinger for Facebook

IMG Guide till rätt bildstorlek.jpg

Analoge bildestørrelser

For utskrift av bilder er oppløsning også viktig, men ettersom dagens kameraer er såpass høyoppløselige er det ofte ikke et problem. Jo større en fotoutskrift er, jo større sjans er det for at det ses fra en lenger avstand. Det betyr at den som ser på bildet ditt antageligvis ikke vil kontrollere at skarphet og oppløsning er helt optimalt. Med det sagt er det uansett en god idé å benytte seg av høyoppløste filer for trykk. Tommelfingerregelen er at du ikke skal gå under 300dpi når du eksporterer bildet ditt.

DPI står for "dots per inch", noe som betyr hvor mange punkter per tomme det ferdigtrykkede bildet har. Det er altså ikke det samme som PPI, som står for "Pixels per inch", og som er et begrept tilpasset monitorer, som PC-skjermer og TVer. For etterbehandling og publiserting i digitale medier spiller PPI ingen større rolle. Det er bare dimensjonene i antall piksler som regnes; 2140 x 1440, 1920 x 1080, 800 x 600 piksler osv. Men for utskrifter kan det være smart å tenke på PPI. For enkelthetens skyld kan du gå ut fra samme tommelfingerregel som for DPI, dvs. 300ppi. 

Det som også er viktig å tenke på når du skal skrive ut er at du har rett fargeprofil, og at du jobber med en skjerm som er kalibrert - det bil si at fargegjengivelse og kontrast gjengis korrekt. Generelt sett kan du beholde sRGB eller Adobe  RGB om du skal printe på egen skriver eller sende til trykk. Grafiske trykk som inkluderer teksteller noen form for grafiske elementer i kombinasjon med bildet ditt kan kreve en fargeprofil i CMYK, men den konverteringen gjøres i de fleste tilfeller originalt eller automatisk i programmer som Adobe InDesign.

For å sørge for at du får rett utsnitt på utskriftene dine er det en god idé å ha kontroll på papirstørrelser og deres tilsvarende bildeforhold. Du kan i de fleste bilderedigeringsprogrammer se bildets dimensjoner i piksler, tommer eller centimeter.

Til toppen av siden


Ikke nøl med å kontakte oss hvis du vil ha hjelp til å finne riktig utstyr for dine behov. Du er hjertelig velkommen til å kontakte våre eksperter for rådgivning, support og kjøpshjelp på 21 65 98 40 eller via vårt kontaktskjema. Du kan også besøke oss i vår butikk i Oslo. Sjekk ut alle produktnyheter og lærerike kunnskapsinnlegg som hjelper deg med å utvikle dine kreative ferdigheter enda mer. Gå heller ikke glipp av muligheten til å bli med i vårt community, der du kan møte likesinnede og bli inspirert av andre skapere!


Mer kunnskap

7 tips for å lykkes på sosiale medier – CHECK!

Søstrene Helena og Johanna Engström driver CHECK! – et kommunikasjonsbyrå med fokus på sosiale medier, employer branding, kurs, copy og content. Nå har de samlet sine beste tips på hva du bør tenke på for å nå ut på sosiale medier på den beste måten. La deg inspirere og ta del i tipsene her!

Les mer

Systemkameraets innstillinger

Her har vi forklart systemkameraets ulike innstillinger svært kortfattet. I slutten av hver del kan du finne en link der du kan fordype deg ytterligere.

Les mer

Fotopapir - hvilken overflate skal jeg velge?

Valget av fotopapirets overflate handler mye om preferanser og smak. Verdt å tenke på er at overflaten på papiret kan gi bildene dine helt ulik karakter. Her kommer noen grunnleggende retningslinjer som kan være bra å tenke over når du skal velge papir.

Les mer

Scandinavian Photo

26.08.2019

Del

Teknologi for kreative mennesker er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hva som skjer i teknologibransjen! Hvis du skriver inn e-postadressen din og begynner å abonnere, godtar du å motta nyhetsbrev fra Scandinavian Photo. Som abonnent får du eksklusive tilbud, siste nytt fra ledende varemerker i bransjen og massevis av inspirasjon til e-posten din.

Ditt samtykke er frivillig og du kan når som helst melde deg av eller trekke tilbake samtykket ditt. Les mer om vår behandling av personopplysninger og dine rettigheter i vår personvernerklæring.

Handlevogn

Handlevogn

Din handlevogn er tom!

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Liker

Liker

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Del handlevogn

Lagre lenken til senere, send den til en venn eller del den i communityet.

Navngi handlevognen
Lenke til handlevognen