Gjesteblogg: Olas beste tips til en vellykket podcast!

Podcastprodusent Ola Ringdahl beskriver seg selv som et Kinderegg – tre overraskelser i en. Han jobber som speakerstemme og høres blant annet i C More-trailere og i programmet Sveriges Mesterkokk som sendes på svensk TV4. Ola har flere års erfaring som produsent på Sveriges Radio og Utbildningsradion, men har fremfor alt jobbet med intern og ekstern bedriftskommunikasjon. Han brenner for å hjelpe bedrifter og organisasjoner å skape, utvikle og bestille podcaster for sitt varemerke.

”Jeg har lyd i ørene de fleste våkne timene i mitt liv. Jeg elsker musikk, og jeg elsker lydbåren kommunikasjon. Enten musikk som skjerper meg, og hjelper meg med å fokusere når jeg jobber eller guidede meditasjoner når jeg trenger en pause. En podcast eller lydbok. Jeg elsker alle disse, men må jeg velge, så blir det podcast. Jeg får selskap. Jeg lærer ting. Jeg blir underholdt. Men det må føles ekte.

 

Om jeg skal gi kun ett råd til en podcaster: vær genuin og ekte. Jo, forresten – ett til: SLUTT Å FUNDERE – GJØR DET!”

Vær genuin og ekte

Det finnes enkelte ting som avgjør om en pod er bra eller ikke, og en av disse tingene er definitivt om den føles ekte og engasjert. Uansett om det er "to hyggelige menn som snakker om livet", eller om det er en nerdete podcast om kvantefysikkens påvirkning av tungmetaller, så må den som hører på føle at de virkelig er interessert i temaet. Det må gjøre en både nysgjerrig og engasjert. Selv på en bedriftspodcast må emnet og programlederne føler genuint interesserte. Jeg tror ikke dette er noe som en kan fake – lytterene er smarte!

Forstå tyngden av god lyd

Du kan ha den dyreste mikrofonen i nabolaget, men allikevel få dårlig lyd dersom du ikke har kontroll på de grunnleggende reglene for hvordan omgivende lyd fungerer.

En viktig ting å tenke på er at du ønsker så lite etterklang som mulig. Går du inn i en garderobe og klapper i hendene får du ingen etterklang, gjør du det samme i stuen din får du etterklang, og går du inn i en kirke får du massevis av etterklang. Rommet påvirker lyden, og det optimale er om rommet du gjør opptak i er lyddempet. En mindre størrelse på rommet, og dess mer tekstiler rommet inneholder, jo bedre er det. Gjør du opptak der du kanskje ikke kan styre miljøet rundt, f.eks. ved intervjuer, forsøk å stå nært et par gardiner eller i et mindre konferanserom. 

Et ytterligere tips for optimal lyd er å unngå bakgrunnslyd. Hver gang jeg kommer til et nytt sted, eller et nytt rom, for å spille inn lyd så "hører jeg inn" miljøet. Dette innebærer at jeg f.eks. hører etter om det finnes viftelyd, musikk fra en datamaskin eller lyder utenifra f.eks. fra trafikk eller mennesker. Det beste er å ha så lite bakgrunnslyd som mulig mens vi spiller inn. Lukk gjerne øynene for å fokusere helt på og høre etter forstyrrende lyder. Et unntak der du kanskje vil ha med bakgrunnslyd kan være f.eks. på en kafé eller på en togstasjon, men da velger du i såfall dette bevisst, og legger kanskje til og med til ekstra lyd i etterkant. 

Sist men inte minst, mine fire tips om mikrofonteknikk. Mikrofonen er ditt verktøy, så det beste er å lære deg og håndtere den ordentlig, og ha et bevisst forhold til den.

  1. Vær 10 centimeter fra mikrofonen. Er du for langt fra mikrofonen høres det litt for lite, og er du for nærme oppstår det basslyd.
  2. Når du sier bokstaver som ”P”, ”D” og ”K”, som har mye energi, blir det overbelastning på mikrofonens membran. For å redusere disse lydene er det viktig at du har puffbeskyttelse.
  3. Unngå å komme borti mikrofonen eller mikrofonstativet ved opptak, da dette skaper forstyrrende lyd for lytteren.
  4. Ofte forplanter det seg lyd også fra bord og gulv via mikrofonstativet. Derfor er dfet viktig å bruke hodetelefoner når du spiller inn. Da vil du høre direkte om det kommer inn uønsket lyd i mikrofonen.

Velg innstilling til din podcast

Du har to valg når du produserer din podcast: å gjøre din helt egne greie, eller å tilpasse innholdet etter mottakeren. 

Om du velger det første alternativet gjør du en pod helt i tråd med ditt eget hode og dine interesser. Du snakker om akkurat det du vil, uten å tenke på hva andre måtte synes om innholdet ditt. Du håper rett og slett bare på at lytteren synes det du brenner for er superinteressant, og derfor skal fortsette å høre på. Dersom du istedet velger den andre innstillingen bør du vurdere på hvilken måte din pod skal være spesiell. For å uttrykke meg lit frekt: hvorfor skal noen høre på akkurat din pod?

Du må tenke over podcastens innhold, programlederens rolle, hvilke spørsmål som skal stilles, podcastens lengde osv. Dette bør du legge ganske mye energi og tid i. Et tips kan være å diskutere med personer i målgruppen, og spørre om hva de ville like å høre. Historien viser et uendelig antall podcastere, bedrifter og forfattere som har sittet og gjettet seg frem til hva de skal gjøre. Dette for å siden skuffet konkludere med at målgruppen overhodet ikke var interessert i innholdet. Ikke gjør den feilen!

Avslutningsvis må jeg si at jeg elsker tilbehør, og spesielt lydteknikk. Men ærlig talt er det innholdet og følelsen som må få være det viktigste. Ikke tenk og planlegg alt for legnge – sett i gang med å produsere  din podcast. Lykke til! 

Vil du høre på meg og lese mer om hva jeg jobber med om dagen, besøk gjerne min hjemmeside.


Ikke nøl med å kontakte oss hvis du vil ha hjelp til å finne riktig utstyr for dine behov. Du er hjertelig velkommen til å kontakte våre eksperter for rådgivning, support og kjøpshjelp på 21 65 98 40 eller via vårt kontaktskjema. Du kan også besøke oss i vår butikk i Oslo. Sjekk ut alle produktnyheter og lærerike kunnskapsinnlegg som hjelper deg med å utvikle dine kreative ferdigheter enda mer. Gå heller ikke glipp av muligheten til å bli med i vårt community, der du kan møte likesinnede og bli inspirert av andre skapere!


Scandinavian Photo

21.01.2020

Del

Teknologi for kreative mennesker er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hva som skjer i teknologibransjen! Hvis du skriver inn e-postadressen din og begynner å abonnere, godtar du å motta nyhetsbrev fra Scandinavian Photo. Som abonnent får du eksklusive tilbud, siste nytt fra ledende varemerker i bransjen og massevis av inspirasjon til e-posten din.

Ditt samtykke er frivillig og du kan når som helst melde deg av eller trekke tilbake samtykket ditt. Les mer om vår behandling av personopplysninger og dine rettigheter i vår personvernerklæring.

Handlevogn

Handlevogn

Din handlevogn er tom!

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Liker

Liker

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Del handlevogn

Lagre lenken til senere, send den til en venn eller del den i communityet.

Navngi handlevognen
Lenke til handlevognen