Gjesteblogg: 7 tips for å lykkes på sosiale medier – Vass Kommunikation

Søstrene Helena og Johanna Engström har de siste fem årene drevet Vass Kommunikation – et kommunikasjonsbyrå med fokus på sosiale medier, employer branding, kurs, copy og content. Nå har de samlet sine beste tips på hva du bør tenke på for å nå ut på sosiale medier på den beste måten. La deg inspirere og ta del i tipsene her!

Elsker du å fotografere og produsere innhold – men har vansker med å nå ut på sosiale medier? Vil du øke din rekkevidde, generere flere engasjerte følgere og nå ut til fremtidige kunder? Vi på Vass Kommunikation tipser om sju fremgangsmåter å ha i tankene før og etter man lager innhold, som også øker kreativiteten.

Helena-Johanna_engstrom-vass-kommunikation-sociala-medier-fotografering-1-scandinavian-photo.jpg

1. Fastslå hensikt og mål før produksjon

Arbeidet bak ekstern kommunikasjon på sosiale medier starter lenge før publiseringen. Vi på VK er opptatt av vekten bak en tydelig strategi. En strategi for sosiale medier bør beskrive hvorfor, hvordan, når, hvor og hvem du skal kommunisere for å nå et spesifikt mål. I et mer omfattende blogginnlegg kan du lese om fem punkter rundt å utforme en strategi.

2. Lær deg å kjenne din målgruppe

For å oppnå en økt rekkevidde på sosiale medier er det viktig å produsere innhold din målgruppe ønsker å ta del i. Personlige meninger rundt hvor fint eller perfekt et bilde er, stemmer ikke alltid overens med hva som går hjem hos målgruppen. For å kunne finne ut hvilken type innhold din målgruppe setter pris på er det enklest å teste seg frem. Hvilke foto får de til å trykke på "liker", til å skrive en kommentar eller engasjere seg på høyere nivå? Vi på VK har kunnet lese hva vår målgruppe setter pris på gjennom å se hvilke innlegg som lagres. Lær dine følgere å kjenne!

3. Tilpass innholdet ut ifra format på sosiale medier

Ha formatet i tankene allerede i det første stadiet når du planlegger en fotografering eller filminnspilling. På hvilken platform planlegger du å publisere innholdet? Plattformene på sosiale medier benytter ulike format og du kan spare mye tid ved å tenke på det på forhånd. Fotografér samme bilde i ulike vinkler og tenk på om bildet skal være stående eller liggende – kanske begge deler om du skal publisere på web og sosiale medier. Også grafisk materiale behøver å tilpasses ut ifra format, det gjør du enklest ved hjelp av for eksempel Canva eller Photoshop!

Format på innhold til sosiale medier:

● YouTube 9:16 (1920 x 1080 px)
● Instagram Stories 16:9 (1080 x 1920 px)
● Instagramfeed, vertikal 4:5 (1080 x 1350 px)
● Instagramfeed, kvadrat 1:1 (1080 x 1080 px)

Generelle tips for filmer på sosiale medier:

● Interessevekkende videoer bør ikke være lenger enn 15 sekunder, helst cirka 6-8 sekunder
● Start med slutten (det viktigste først)
● Produser videoer slik at de fungerer å se uten lyd
● To enkle apper som vi anbefaler er Spark Camera og InShot

4. Enhetlig flyt på sosiale medier

Din tonalitet bør gjennomsyre dine kontoer på sosiale medier. På Instagram er feeden det første en potensiell kunde ser når personen klikker seg inn på kontoen. Legg tid i å planlegge og variere innholdet. Vi på VK anbefaler planlegging av feeden, for eksempel ved hjelp av appen Inpreview – et enkelt verktøy for å forhåndsgranske kombinasjonen av ulike bilder. Tenk deg om rundt vinkler, farger, mennesker i bildet og mer. Vi setter pris på en enhetlig, men ikke for stivt opplegg – det er herlig med liv i feeden!

5. Interaktivt innhold for økt engasjement

Et interaktivt innhold på sosiale medier innebærer aktivering av målgruppen. En enkel måte å skape interaktivt innhold på sosiale medier er å benytte seg av Stories på Instagram. Innen Stories fins en rekke ulike funksjoner som muliggjør aktivering av målgruppen, samtidig som det skaper mulighet for dialog mellom deg og dine følgere. For eksempel avstemminger, quiz og spørsmål og svar – som også fins til en viss del på andre sosiale medier. Våg å være kreativ, skap interaktivt innhold og kommuniser med dine følgere for å øke forståensen rundt hva som engasjerer de og hva de vil ta del i.

6. Engasjement på sosiale medier

Det fins en tydelig sammenheng mellom interaktivt innhold og økt engasjement – den rette typen innhold gjør følgerne engasjerte. Skap innhold som er interessant, levende og som gjerne består av mennesker. Når du i utgangspunktet skaper kreativt innhold som følgerne vil interagere med, glem ikke å følge opp engasjementet som innlegget genererer.

For å ta vare på følgernes engasjement kan du:

● sørg for å alltid svare på kommentarer og DM – gi personlig tilbakemelding
● gi respons på all feedback – både positiv og negativ
● vis at du setter pris på når noen har nevnt deg i sine kanaler – del eller svar
● oppmuntre innhold i dine følgeres kanaler for å skape dialog

7. Tips til verdifulle apper

Vi på VK er alltid på jakt etter de perfekte appene for redigering og planlegging – her har vi samlet våre favoritter til deg! Vi benytter oss av et antall apper som hjelpemiddel ved produksjon av innhold til sosiale medier, utover Adobe Creative Cloud og plattformenes egne funksjoner.

Inpreview – se tips nummer 4, perfekt app or å planlegge feeden på forhånd!

Canva – lag grafisk materiale og bilder med tekst. Vi på VK bruker appen til å finne inspirasjon og samle materialet til våre kunder.

Mojo – maler for Instagram Stories, i bevegelig format og stillbilder. Nedenfor er et eksempel fra vår kunde Engelmanns hvor vi har benyttet en mal i videoformat.

Afterlight – enkel app for å redigere foto. Vi bruker den mest for å skru ned gule og blå toner i bilder.

Spark Camera – sett sammen korte klipp fra ditt album til en film, eller film direkte i appen! Vi på VK setter pris på de myke overgangene og enkelheten i appen.

InShot – bra app for videoredigering og legge på musikk.

Helena-johanna-engstrom-vass-kommunikation-sociala-medier-fotografering-scandinavian-photo.jpg

Flere tips for sosiale medier

Hver uke publiserer vi SoMe-tips på Instagram, hvor vi deler konkrete tips og verktøy for sosiale medier. Ta gjerne en titt på Vass Kommunikations Instagram for å ta del av de!


Scandinavian Photo

26.06.2020

Del

Vi hjelper deg med å ta bedre bilder

Bildet og utstyret som gjør det mulig, har vært vår lidenskap siden 1982. Scandinavian Photo har et omfattende tilbud for film- og fotoentusiaster - uavhengig av kunnskapsnivå. I tillegg til utstyret, tilbyr vi inspirasjon, kunnskap, utdanning og råd. Alltid samme pris, enten du handler i butikk, på nett eller telefon.

Let's be friends

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev kan du følge med på våre tilbud, kampanjer og kurs. Samt hvilke aktiviteter som skjer i vår butikk i Møllergata 4.

Scandinavian Photo's nettside bruker cookies for at den skal fungere bedre for deg som bruker. Om du ikke godkjenner bruken av cookies kan du enkelt skru av dette under innstillinger i din nettleser. Dog kan dette medføre at visse funksjoner på nettsiden ikke fungerer som de skal.