Kameratips: Film i slow motion

Å filme i slow motion er egentlig ikke vanskeligere enn å filme en vanlig film - det finnes dog noen ting du bør tenke over for å få så god kvalitet som mulig når du ønsker å filme langsomme sekvenser.

 

Effekten av sloiw motion kan løfte nivået på nesten hvilken som helst film, så lenge du gjør det på rett måte. Å legge med et element av slow motion, eller "fast motion" (timelapse, speed ramping eller hyperlapse*) for den delen gjør filmen din mer dynamisk og fanger betrakteren, samt at den viser verden i et annet perspektiv. Et ekstra krydder til filmen din, rett og slett!

Hvor mye slow motion?

Det første du må tenke på er hvor mye slowmotion du vil ha med i filmen din. Kameraene på markedet kan stilles inn litt ulikt avhengig av  hvordan du vil etterbehandle filmen din. Det vanligste er at man jobber med framerates (bildefrekvens eller bilder per sekund), men endel kameraer har også støtte for prosentuell reduksjon av hastigheten på filmen din. Uansett hvordan kameraet ditt fungerer så gjelder de samme prinsippene.

Dersom du vil lage slow motions ved å jobbe med bilder per sekund så trenger du først bestemme deg for hvilken framerate du skal levere filmen din i. Det vanligste er 25 fps, men 50fps forekommer også, spesielt i TV-sammenheng. I Norge og Europa har vi frekvenser i henhold til PAL-standard som er 25, 50, 100 og 200 bilder per sekund. I USA har man NTSC-standard og der er frekvenserna 24, 30, 60, 120 og 240 bilder per sekund. Dette er på grunn av TV-teknikk fra mange år tilbake, som vi fremdeles har igjen i dagens kameraer. De fleste kameraer du kjøper i Europa kommer innstilt med PAL-format som standard, men du kan også bytte over til NTSC dersom du skulle ville det. I dag er dataskjermer og TV-apparater tilpasset for å kunne håndtere alle disse framerates.

Der du evt. kan støte på problemer er når du filmer med en skjerm i bakgrunnen, eller i fluorescent lys. Dette lyset pulserer i 50Hz, og dersom du bruker en bildefrekvens i henholdt til NTSC-standard matcher ikke bildene dine per sekund lyset, og da kan du få "banding" i bildet ditt, noe du helst vil unngå. Det sikreste er derfor å benytte deg av PAL-standard når du filmer i Europa, slik at du ikke støter på noen slike problemer.

25fps er altså vanligst  å bruke for normalhastighet. Har du bestemt deg for dette er det nå tid for å bestemme hvor mye slow motion du ønsker i klippene dine. Dersom klippene dine med normalhastighet er 25fps får du 50%, 25fps får du 50% slow motion med 50fps, 25% med 100fps og 12,5% med 200fps. Ikke alle kameraer kan filme i f.eks. 200fps, så du må se i menyen på kameraet ditt hvor mye den klarer.

180°-lukker er en tommelfingerregel innen film

25fps, eller 25 bilder per sekund er akkurat det det høres ut som. Kameraet ditt tar 25 bilder i sekundet, og setter dette sammen til en film. Når den gjør dette benytter den seg av elektronisk lukker, istedet for den mekaniske du kjenner igjen fra når du fotograferer. Nettopp lukkeren er viktig å ha kontroll på innen film. For at du skal få en så myk video som mulig, med rett mengde bevegelsesuskarphet, bør du benytte deg av noe som kalles 180°-regelen. Enkelt forklart handler denne regelen om å doble lukkertiden mot bildefrekvensen din. Med andre ord - filmer du i 25fps skal du sette lukkeren din på 1/50s (dersom kameraet ditt ikke gjør dette automatisk).

Dersom du bruker en for langsom lukkertid vil kameraet ditt ikke kunne lese av bildet tilrekkelig raskt, du får svært mye bevegelsesuskarphet i filmen din og alt vil se veldig merkelig ut. Har du derimot en for rask lukkertid vil du istedet oppleve videoen "hakkete", med ingen som helst bevegelsesuskarphet overhodet. For å få en naturlig video, med rett mengde bevegelsesuskarphet, bør du applisere 180°-regelen, og alltid doble lukkertiden din.

Med tanke på at du må doble lukkertiden din vil du dermed slippe inn mindre lys til sensoren din, jo mer slow motion du har. Derfor blir lyset ekstra viktig å tenke på når du spiller inn slow motion. Dersom du ønsker en svært langsom kan det være nødvendig å tilsette mer lys.

Spill bare inn slow motion dersom du vil levere slow motion

Det siste tipset er å kun spille inn slow motion dersom du vet at du vil levere sluttresultatet ditt i slow motion. Dersom du blander framerates i et prosjekt på 25 bilder per sekund kommer alltid klippene som er i 25fps til å se bedre ut enn klippene i 50fps som spilles av i normal hastighet. Dette er på grunn at av ditt redigeringsprogram må hoppe over halvparten av alle bilderuter på 50fps og hvert fjerde bildeklipp på 100fps.

Dette blir svært krevende for datamaskinen din, og resultatet vil dermed se dårligere ut. Derfor trenger du å sette ned hastigheten på dine 50fps til halvparten av hastigheten, og de på 100fps til en fjerdedel av hastigheten, slik at de matcher tidslinjen på 25 fps - slik at alt ser naturlig ut i filmen din. Det er derfor viktig at du bestemmer deg, før opptak, om du vil at klippet skal spilles av i normal hastighet eller slow motion.

Med dette sagt kan et klipp på 50fps fungere på en tidslinje med 25fps, dersom du vet med deg selv at du vil blande klipp i normal hastighet med klipp i slow motion, men ikke har mulighet til å endre innstillinger på kameraet ditt under opptak. Det beste resultatet får du dog alltid dersom du bruker rett bildefrekvens.

Nedenfor har vi tipser om to systemkameraer - Panasonic GH5 & Sony a6400, samt to videokameraer - DJI Osmo Pocket & Sony FDR-AX700 som er bra på slow motion-opptak.


Ikke nøl med å kontakte oss hvis du vil ha hjelp til å finne riktig utstyr for dine behov. Du er hjertelig velkommen til å kontakte våre eksperter for rådgivning, support og kjøpshjelp på 21 65 98 40 eller via vårt kontaktskjema. Du kan også besøke oss i vår butikk i Oslo. Sjekk ut alle produktnyheter og lærerike kunnskapsinnlegg som hjelper deg med å utvikle dine kreative ferdigheter enda mer. Gå heller ikke glipp av muligheten til å bli med i vårt community, der du kan møte likesinnede og bli inspirert av andre skapere!

*Timelapse = stillbilder sammensatt til en film, spilt av i høy hastighet. Motsatsen til slow motion.

*Hyperlapse = timelapse der kameraet flyttes mellom eksponeringer.

*Speed ramping = videosekvens der hastigheten på klippet dras opp eller ned


Johan Borehed

26.02.2019

Del

Teknologi for kreative mennesker er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hva som skjer i teknologibransjen! Hvis du skriver inn e-postadressen din og begynner å abonnere, godtar du å motta nyhetsbrev fra Scandinavian Photo. Som abonnent får du eksklusive tilbud, siste nytt fra ledende varemerker i bransjen og massevis av inspirasjon til e-posten din.

Ditt samtykke er frivillig og du kan når som helst melde deg av eller trekke tilbake samtykket ditt. Les mer om vår behandling av personopplysninger og dine rettigheter i vår personvernerklæring.

Handlevogn

Handlevogn

Din handlevogn er tom!

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Liker

Liker

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Del handlevogn

Lagre lenken til senere, send den til en venn eller del den i communityet.

Navngi handlevognen
Lenke til handlevognen