Reklamasjon

Her kan du lese mer om garantier og hvordan du går frem hvis du trenger å reklamere på et produkt du har kjøpt fra oss. Du finner også kontaktinformasjon for de vanligste produsentene.

Godt å vite

Når du har mottatt produktet, er det viktig at du forsikrer deg om at det fungerer som det skal.

Hvis du finner ut at det er noe galt med produktet du har kjøpt fra oss, anbefaler vi at du kontakter produsentens support direkte for å få hjelp så raskt som mulig. Hvis du vil at vi i SP skal fungere som mellomledd, kan du kontakte vår kundeservice og vi vil hjelpe deg.

Garanti

Garantien som gjelder for et produkt, bestemmes av produsenten av produktet. Vi i SP gir ingen ytterligere garantier utover produsentens spesifiserte garantibetingelser. Garantiperioden finner du på produktsiden for hvert produkt.

Reklamasjonsrett

Reklamasjonsretten er to år for deg som handler som privatperson. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år, og to år for deg som handler som bedriftskunde. Det gir deg rett til å sende inn klager angående produkter du har kjøpt fra SP.

For at en reklamasjon skal bli godkjent, må produktet være en original defekt. Dette betyr at feilen må ha eksistert allerede på leveringstidspunktet, og at det ikke er du som kunde som har forårsaket feilen, for eksempel ved å bruke produktet på feil måte.

Noen produkter har kortere holdbarhet og kan påvirke vurderingen av om det er en original defekt eller ikke, for eksempel produkter som blekkpatroner og batterier.

Slik fungerer reklamasjoner hos SP

Hvis du vil reklamere på produktet ditt, må du kontakte vår kundeservice innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en feil. Send e-post til info@scandinavianphoto.no med kvitteringen, informasjon om feilen og eventuelle bilder av produktet i originalemballasjen. Du kan også ta med produktet og kvitteringen din til en av butikkene våre, så hjelper vi deg på stedet.

En reklamasjon hos oss tar vanligvis ca 4-6 uker.

Send produktet ditt til oss

Når du har kontaktet vår kundeservice, vil du motta instruksjoner om hvordan du sender produktet du vil klage på. Du vil da motta en følgeseddel og et saksnummer, og deretter må du sende produktet ditt eller returnere det til en av våre butikker innen 14 dager. Vi tar ikke imot pakker i posten uten at du har vært i kontakt med oss.

Det er viktig at du pakker produktet nøye før du sender det til oss. Bruk en ytteremballasje og støtabsorberende emballasjemateriale inni. Du kan ikke feste en fraktetikett eller farget tape på produktets originalemballasje. Det er ditt ansvar at pakken tåler støt, vibrasjoner og trykk, slik at produktet ikke blir skadet under frakt.

Hvis du sender produktet ditt i en gyldig garanti- eller reklamasjonssak, kommer ingen fraktkostnader i tillegg.

Dette skjer videre

Når vi har mottatt produktet ditt, videresender vi det til produsentens autoriserte verksted for gjennomgang. Hvis reklamasjonen blir godkjent av produsenten, vil vi hjelpe deg i henhold til regler i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven ved først og fremst å reparere produktet.

Hvis vi eller produsenten oppdager at mangelen ikke faller inn under reklamasjonsretten, vil det bli lagt til et administrasjonsgebyr på 750 kroner og eventuelle kostnadsestimater for reparasjon. Når mer enn to år har gått fra mottaksdatoen når du handler som privatperson, er det du som er ansvarlig for å bevise at produktet har en original feil som faller inn under reklamasjonsretten. Når du handler som bedriftskunde, er du ansvarlig for dette umiddelbart etter at du har mottatt produktet.

Dine rettigheter

Du som privatperson har alltid rett til å henvende deg direkte til SP for å få hjelp med din reklamasjon. På Forbrukerklagenemndas hjemmeside kan du lese mer om dine rettigheter. Du har også muligheten til å henvende deg via EUs nettbaserte plattform.

Som bedriftskunde må du søke en alminnelig domstol ved tvist med Oslo tingrett som første instans.

Kontaktinformasjon til de vanligste produsentene

Genom att kontakta produktens tillverkare får du hjälp snabbt. Här hittar du information och kontaktuppgifter till tillverkarna från våra vanligaste varumärken. Vi vill uppmärksamma dig om att supporten kan vara på engelska hos vissa tillverkare, och att vissa endast erbjuder support via mejl och hemsida.

Apple
Asus
BenQ
Blackmagic Design
Canon
DJI
Eizo
Epson
Fujifilm
GoPro
Jupio
LaCie
Nikon
Panasonic
Sigma
Sony

Teknologi for kreativ skapelse er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev!

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev kan du følge med på våre tilbud, kampanjer og kurs. Samt hvilke aktiviteter som skjer i vår butikk i Møllergata 4.