Elin Kero lærer deg å skape stemningsfulle bloggbilder

Elin Kero (@nevnarien) er fotograf, retusjør og driver en av Sveriges største fotoblogger på nevnarien.se. Det karakteristiske ved Elins bilder er de lyse, behagelige bildene med mye følelser i. Elin deler ofte sin kunnskap på bloggen, og i dette innlegget forteller Elin hvordan hun bruker linjer for å skape harmoni i bildene sine. Dessuten avslører hun sine to grunnregler for hvordan hun komponerer bildene sine - og du kommer ikke til å kunne la være å følge dem.

Produkttips_stamningsfulla-bilder.jpg

Produkttips_elin-kero-2.jpg

Lys

Jeg vet at det er mange fotografer som maser om dette, men det absolutt beste lyset ER virkelig på tidlige morgener og sene kvelder. Jeg begynner absolutt helst å fotografere ca 3 timer før solnedgang, og fotograferer så helt til solen er helt borte bak horisonten. Dette er fordi lyset er aller mykest på dette tidspunktet, noe som bidrar til den behagelige følelsen i bildene mine.

På dagen er solen utrolig sterk, noe som gir et veldig hardt lyst med harde skygger når man fotograferer utendørs. Dette er kult dersom man vil ta dramatiske og litt tøffere bilder, men ikke dersom man vil ta myke kosebilder. Jeg pleier å utnytte det skarpe dagslyset til og enten fotografere ved en skyggelfull husvegg (skyggelyset ved fasader blir utrolig bra når solen skinner på ordentlig), eller til å ta bilder innendørs istedet. Har man et rom med store vinduer på solsiden og lys tapet, så stusses lyset nemlig veldig fint inn. Fantastisk om man vil ta portretter eller stillebensbilder i innendørsmiljøer.

Produkttips_elin-kero-3.jpg

Solen gir meg mitt absolutte favorittlys, og gjør meg dessuten mer inspirert til å fotografere - så det er ved tilgfeller der den titter frem som jeg passer på og ta frem kameraet. Siden fungerer det også å fotografere i alle typer vær. Er det overskyet ute så trenger du ikke tenke på hvilken tid på døgner du fotograferer, for da er lyset alltid mykt uansett.


Bakgrunn

Velg en bakgrunn som har en så nøytral tone som mulig. Inten sterke farger. Jeg foretrekker fremfor alt å fotografere mot grå betongbygg og lyse trehus. Farger er såklart effektfulle, men passer derfor kanskje bedre når man vil skape bilder som viser litt mer attitude.

När jag fotar i grönska, så fotar jag aldrig i den typiska somriga, tunga växtligheten, utan försöker hitta områden där det gröna växer lite glesare. Björkar är perfekta att fota bland, eftersom de inte har så stora och tunga löv - samt träd som är nyplanterade och tunna.

Som regel velger jeg bort å fotografere i en park eller i en skog, og fotograferer heller på en eng.


Symmetri = harmoni

Jeg tenker utrolig mye på linjer når jeg fotograferer. Jo flere linjer det finnes i et motiv, desto lenger tid tar det for meg å trykke på avtrekkeren. Fotograferer jeg i naturen, så er det viktigste å få horisonten rett. Fotograferer jeg i et bymiljø eller innendørs, så finnes det derimot så mange linjer som jeg må ta hensyn til, så jeg kan ende opp med å stå i et kvarter bare for å gruble på hva som er rett vinkel: "Hvor fotograferer jeg helt rett dette skrivebordet"?"

Det er viktig å tenke på at jo mer vidvinkel du har på objektivet ditt, desto vanskeligere blir det å få rette linjer. Jeg fotograferer en hel del med 35mm-optikk, så der pleier jeg å nøye meg med at linjene i midten av bildet blir rette (jo lenger ut i kantene man kommer på et vidvinkelobjektiv, desto skjevere blir bildet og derfor også linjene).

Så dersom du vil gjøre det litt enklere for deg selv - fotografer med et objektiv med litt lenger brennvidde (f.eks. 85mm og oppover). Liker du derimot som meg litt mer vidvinkel, så er det bare å kjempe på. ;)

Raka linjer


Komposisjon

Når jeg har mange elementer i et bilde, så finnes det to regler som jeg pleier å følge, og disse er:

a) Enten forsøker jeg å få alle elementer i mitt motiv til å gå helt innenfor bildets rammer. Ingen avkapninger.

b) Eller så lar jeg ting gå utenfor alle bildets sider. Altså, jeg kapper av saker ved hjelp av bildets kanter.

Dette gjelder spesielt når jeg fotograferer noe som er mer enn et stillebensbilde, og det er litt enten eller. Jeg kan ikke la bare én ting gå utenfor bilder, og resten innenfor - det det kjennes "ujevnt" - da må det bære flere elementer som går utenfor bildets rammer når jeg først begynner å kappe. Helst både på den høyre og den venstre siden. Eller på topp og bunn. Alt for å skape balanse.

Kapad komposition

Og jeg kan heller ikke la en ting synes bare litt i kanten av bildet, for da blir det er forstyrrende element. Da må den synes ordentlig, om den først skal bli kappet. Et bra eksempel var da jeg skulle fotografere et stilleben av mine møbler i gangen, og et lite hjørne av speilet (som stod lent på toppen) stakk in i bildet - men man så ikke at det var et speil, og dermed ble det bare forstyrrende i bildet. Så da valgte jeg å skyve bort speilet, slik at det forsvant ut av bildet før jeg fotograferte. Hadde speilet derimot bidratt til bildet ved å vise at det var et speil i bakgrunnen, så hadde det vært ok.

Noe som tar oss over til neste punkt:


Ta vekk forstyrrende elementer

Jeg tar ikke et eneste bilde uten å fundere over om det finnes noe i bildet man kan ta vekk for at bildet skal føles roligere og mer vahegelig. Det trenger ikke bety at jeg fysisk flytter på noe, men kan også være at jeg tar noen steg til siden med kameraet, for å gjemme noe bak f.eks. et tre eller en bygning.

Jeg personlig er ikke spesielt glad i veiskilt, så da pleier jeg ofte å ta et sted til siden for at skilt skal gjemmes bak trær eller lignende.

Fotograferer jeg noe som det går an å flytte, så flytter jeg istedet på de. Det behøver ikke være spesielt stygge ting jeg flytter på, men det er ting som bare helt enkelt ikke bidrar til at bildet blir bedre. F.eks. et hjørne på en møbel eller lignende, som stikker inn bare litt i kanten av bildet, slik at man ikke ser hva det er, men det bare ser ut som "et forstyrrende element i det ene hjørnet".

I begynnelsen av min fotokarriere tenkte jeg ikke spesielt på forstyrrende elementer i bildet - oftest så jeg de ikke engang. Så dette punktet kan være bra at man trener seg opp på. At man stopper opp mens man fotograferer, og spør seg selv "Er det noe i dette motivet jeg kan ta vekk". Og at man så tester seg frem; "Hva skjer om jeg tar vekk denne?"

Dersom det ikke går an å flytte på ting eller gjemme objekter bak andre ting, så pleier jeg å ta de vekk i Photoshop. For så viktig er det for meg at mine bilder blir rene.

Störande moment


Redigering

Når det kommer til redigering så gjør jeg aldri mer med et bilde enn hva som er absolutt nødvendig. Og det varierer litt avhengig av hva bildet skal brukes til. Men dersom vi snakker om mine vanlige "bloggbilder", eller hverdagsbilder, så pleier det stort sett å handle om å jevne ut lyset, og å sette en skjønn fargetone.

Mine absolutte favorittverktøy finnes i både Camera Raw og Lightroom, og heter "Highlights" og "Shadows" (høylys og skygger, antar jeg, på norsk). Det er to kontroller jeg bruker for å jevne ut lyset i bildene mine, der himmelen kanskje er blitt en anelse for lys i forhold til bakken - eller der skyggene i bildet er blitt an anelse for mørke sammenlignet med resten av bilder.

For å kunne bruke disse verktøyene må du ha fotografert bildene i RAW-format. Da kan du, ved å dra ned høylys, dempe lysheten i en himmel som er blitt for lys, og ved å dra opp kontrollen i skyggene kan du lette opp de for mørke skyggene.

Dette er en enkel måte du kan få et bilde til å bli mer jevnt, noe som gjør det mer behagelig å se på.

Camera Raw

Solen gir meg mitt absolutte favorittlys, og gjør meg dessuten mer inspirert til å fotografere - så det er ved tilgfeller der den titter frem som jeg passer på og ta frem kameraet. Siden fungerer det også å fotografere i alle typer vær. Er det overskyet ute så trenger du ikke tenke på hvilken tid på døgner du fotograferer, for da er lyset alltid mykt uansett.


Bakgrunn

Velg en bakgrunn som har en så nøytral tone som mulig. Inten sterke farger. Jeg foretrekker fremfor alt å fotografere mot grå betongbygg og lyse trehus. Farger er såklart effektfulle, men passer derfor kanskje bedre når man vil skape bilder som viser litt mer attitude.

När jag fotar i grönska, så fotar jag aldrig i den typiska somriga, tunga växtligheten, utan försöker hitta områden där det gröna växer lite glesare. Björkar är perfekta att fota bland, eftersom de inte har så stora och tunga löv - samt träd som är nyplanterade och tunna.

Som regel velger jeg bort å fotografere i en park eller i en skog, og fotograferer heller på en eng.


Symmetri = harmoni

Jeg tenker utrolig mye på linjer når jeg fotograferer. Jo flere linjer det finnes i et motiv, desto lenger tid tar det for meg å trykke på avtrekkeren. Fotograferer jeg i naturen, så er det viktigste å få horisonten rett. Fotograferer jeg i et bymiljø eller innendørs, så finnes det derimot så mange linjer som jeg må ta hensyn til, så jeg kan ende opp med å stå i et kvarter bare for å gruble på hva som er rett vinkel: "Hvor fotograferer jeg helt rett dette skrivebordet"?"

Det er viktig å tenke på at jo mer vidvinkel du har på objektivet ditt, desto vanskeligere blir det å få rette linjer. Jeg fotograferer en hel del med 35mm-optikk, så der pleier jeg å nøye meg med at linjene i midten av bildet blir rette (jo lenger ut i kantene man kommer på et vidvinkelobjektiv, desto skjevere blir bildet og derfor også linjene).

Så dersom du vil gjøre det litt enklere for deg selv - fotografer med et objektiv med litt lenger brennvidde (f.eks. 85mm og oppover). Liker du derimot som meg litt mer vidvinkel, så er det bare å kjempe på. ;)

Raka linjer


Komposisjon

Når jeg har mange elementer i et bilde, så finnes det to regler som jeg pleier å følge, og disse er:

a) Enten forsøker jeg å få alle elementer i mitt motiv til å gå helt innenfor bildets rammer. Ingen avkapninger.

b) Eller så lar jeg ting gå utenfor alle bildets sider. Altså, jeg kapper av saker ved hjelp av bildets kanter.

Dette gjelder spesielt når jeg fotograferer noe som er mer enn et stillebensbilde, og det er litt enten eller. Jeg kan ikke la bare én ting gå utenfor bilder, og resten innenfor - det det kjennes "ujevnt" - da må det bære flere elementer som går utenfor bildets rammer når jeg først begynner å kappe. Helst både på den høyre og den venstre siden. Eller på topp og bunn. Alt for å skape balanse.

Kapad komposition

Og jeg kan heller ikke la en ting synes bare litt i kanten av bildet, for da blir det er forstyrrende element. Da må den synes ordentlig, om den først skal bli kappet. Et bra eksempel var da jeg skulle fotografere et stilleben av mine møbler i gangen, og et lite hjørne av speilet (som stod lent på toppen) stakk in i bildet - men man så ikke at det var et speil, og dermed ble det bare forstyrrende i bildet. Så da valgte jeg å skyve bort speilet, slik at det forsvant ut av bildet før jeg fotograferte. Hadde speilet derimot bidratt til bildet ved å vise at det var et speil i bakgrunnen, så hadde det vært ok.

Noe som tar oss over til neste punkt:


Ta vekk forstyrrende elementer

Jeg tar ikke et eneste bilde uten å fundere over om det finnes noe i bildet man kan ta vekk for at bildet skal føles roligere og mer vahegelig. Det trenger ikke bety at jeg fysisk flytter på noe, men kan også være at jeg tar noen steg til siden med kameraet, for å gjemme noe bak f.eks. et tre eller en bygning.

Jeg personlig er ikke spesielt glad i veiskilt, så da pleier jeg ofte å ta et sted til siden for at skilt skal gjemmes bak trær eller lignende.

Fotograferer jeg noe som det går an å flytte, så flytter jeg istedet på de. Det behøver ikke være spesielt stygge ting jeg flytter på, men det er ting som bare helt enkelt ikke bidrar til at bildet blir bedre. F.eks. et hjørne på en møbel eller lignende, som stikker inn bare litt i kanten av bildet, slik at man ikke ser hva det er, men det bare ser ut som "et forstyrrende element i det ene hjørnet".

I begynnelsen av min fotokarriere tenkte jeg ikke spesielt på forstyrrende elementer i bildet - oftest så jeg de ikke engang. Så dette punktet kan være bra at man trener seg opp på. At man stopper opp mens man fotograferer, og spør seg selv "Er det noe i dette motivet jeg kan ta vekk". Og at man så tester seg frem; "Hva skjer om jeg tar vekk denne?"

Dersom det ikke går an å flytte på ting eller gjemme objekter bak andre ting, så pleier jeg å ta de vekk i Photoshop. For så viktig er det for meg at mine bilder blir rene.

Störande moment


Redigering

Når det kommer til redigering så gjør jeg aldri mer med et bilde enn hva som er absolutt nødvendig. Og det varierer litt avhengig av hva bildet skal brukes til. Men dersom vi snakker om mine vanlige "bloggbilder", eller hverdagsbilder, så pleier det stort sett å handle om å jevne ut lyset, og å sette en skjønn fargetone.

Mine absolutte favorittverktøy finnes i både Camera Raw og Lightroom, og heter "Highlights" og "Shadows" (høylys og skygger, antar jeg, på norsk). Det er to kontroller jeg bruker for å jevne ut lyset i bildene mine, der himmelen kanskje er blitt en anelse for lys i forhold til bakken - eller der skyggene i bildet er blitt an anelse for mørke sammenlignet med resten av bilder.

For å kunne bruke disse verktøyene må du ha fotografert bildene i RAW-format. Da kan du, ved å dra ned høylys, dempe lysheten i en himmel som er blitt for lys, og ved å dra opp kontrollen i skyggene kan du lette opp de for mørke skyggene.

Dette er en enkel måte du kan få et bilde til å bli mer jevnt, noe som gjør det mer behagelig å se på.

Camera Raw

Solen gir meg mitt absolutte favorittlys, og gjør meg dessuten mer inspirert til å fotografere - så det er ved tilgfeller der den titter frem som jeg passer på og ta frem kameraet. Siden fungerer det også å fotografere i alle typer vær. Er det overskyet ute så trenger du ikke tenke på hvilken tid på døgner du fotograferer, for da er lyset alltid mykt uansett.


Bakgrunn

Velg en bakgrunn som har en så nøytral tone som mulig. Inten sterke farger. Jeg foretrekker fremfor alt å fotografere mot grå betongbygg og lyse trehus. Farger er såklart effektfulle, men passer derfor kanskje bedre når man vil skape bilder som viser litt mer attitude.

När jag fotar i grönska, så fotar jag aldrig i den typiska somriga, tunga växtligheten, utan försöker hitta områden där det gröna växer lite glesare. Björkar är perfekta att fota bland, eftersom de inte har så stora och tunga löv - samt träd som är nyplanterade och tunna.

Som regel velger jeg bort å fotografere i en park eller i en skog, og fotograferer heller på en eng.


Symmetri = harmoni

Jeg tenker utrolig mye på linjer når jeg fotograferer. Jo flere linjer det finnes i et motiv, desto lenger tid tar det for meg å trykke på avtrekkeren. Fotograferer jeg i naturen, så er det viktigste å få horisonten rett. Fotograferer jeg i et bymiljø eller innendørs, så finnes det derimot så mange linjer som jeg må ta hensyn til, så jeg kan ende opp med å stå i et kvarter bare for å gruble på hva som er rett vinkel: "Hvor fotograferer jeg helt rett dette skrivebordet"?"

Det er viktig å tenke på at jo mer vidvinkel du har på objektivet ditt, desto vanskeligere blir det å få rette linjer. Jeg fotograferer en hel del med 35mm-optikk, så der pleier jeg å nøye meg med at linjene i midten av bildet blir rette (jo lenger ut i kantene man kommer på et vidvinkelobjektiv, desto skjevere blir bildet og derfor også linjene).

Så dersom du vil gjøre det litt enklere for deg selv - fotografer med et objektiv med litt lenger brennvidde (f.eks. 85mm og oppover). Liker du derimot som meg litt mer vidvinkel, så er det bare å kjempe på. ;)

Raka linjer


Komposisjon

Når jeg har mange elementer i et bilde, så finnes det to regler som jeg pleier å følge, og disse er:

a) Enten forsøker jeg å få alle elementer i mitt motiv til å gå helt innenfor bildets rammer. Ingen avkapninger.

b) Eller så lar jeg ting gå utenfor alle bildets sider. Altså, jeg kapper av saker ved hjelp av bildets kanter.

Dette gjelder spesielt når jeg fotograferer noe som er mer enn et stillebensbilde, og det er litt enten eller. Jeg kan ikke la bare én ting gå utenfor bilder, og resten innenfor - det det kjennes "ujevnt" - da må det bære flere elementer som går utenfor bildets rammer når jeg først begynner å kappe. Helst både på den høyre og den venstre siden. Eller på topp og bunn. Alt for å skape balanse.

Kapad komposition

Og jeg kan heller ikke la en ting synes bare litt i kanten av bildet, for da blir det er forstyrrende element. Da må den synes ordentlig, om den først skal bli kappet. Et bra eksempel var da jeg skulle fotografere et stilleben av mine møbler i gangen, og et lite hjørne av speilet (som stod lent på toppen) stakk in i bildet - men man så ikke at det var et speil, og dermed ble det bare forstyrrende i bildet. Så da valgte jeg å skyve bort speilet, slik at det forsvant ut av bildet før jeg fotograferte. Hadde speilet derimot bidratt til bildet ved å vise at det var et speil i bakgrunnen, så hadde det vært ok.

Noe som tar oss over til neste punkt:


Ta vekk forstyrrende elementer

Jeg tar ikke et eneste bilde uten å fundere over om det finnes noe i bildet man kan ta vekk for at bildet skal føles roligere og mer vahegelig. Det trenger ikke bety at jeg fysisk flytter på noe, men kan også være at jeg tar noen steg til siden med kameraet, for å gjemme noe bak f.eks. et tre eller en bygning.

Jeg personlig er ikke spesielt glad i veiskilt, så da pleier jeg ofte å ta et sted til siden for at skilt skal gjemmes bak trær eller lignende.

Fotograferer jeg noe som det går an å flytte, så flytter jeg istedet på de. Det behøver ikke være spesielt stygge ting jeg flytter på, men det er ting som bare helt enkelt ikke bidrar til at bildet blir bedre. F.eks. et hjørne på en møbel eller lignende, som stikker inn bare litt i kanten av bildet, slik at man ikke ser hva det er, men det bare ser ut som "et forstyrrende element i det ene hjørnet".

I begynnelsen av min fotokarriere tenkte jeg ikke spesielt på forstyrrende elementer i bildet - oftest så jeg de ikke engang. Så dette punktet kan være bra at man trener seg opp på. At man stopper opp mens man fotograferer, og spør seg selv "Er det noe i dette motivet jeg kan ta vekk". Og at man så tester seg frem; "Hva skjer om jeg tar vekk denne?"

Dersom det ikke går an å flytte på ting eller gjemme objekter bak andre ting, så pleier jeg å ta de vekk i Photoshop. For så viktig er det for meg at mine bilder blir rene.

Störande moment


Redigering

Når det kommer til redigering så gjør jeg aldri mer med et bilde enn hva som er absolutt nødvendig. Og det varierer litt avhengig av hva bildet skal brukes til. Men dersom vi snakker om mine vanlige "bloggbilder", eller hverdagsbilder, så pleier det stort sett å handle om å jevne ut lyset, og å sette en skjønn fargetone.

Mine absolutte favorittverktøy finnes i både Camera Raw og Lightroom, og heter "Highlights" og "Shadows" (høylys og skygger, antar jeg, på norsk). Det er to kontroller jeg bruker for å jevne ut lyset i bildene mine, der himmelen kanskje er blitt en anelse for lys i forhold til bakken - eller der skyggene i bildet er blitt an anelse for mørke sammenlignet med resten av bilder.

For å kunne bruke disse verktøyene må du ha fotografert bildene i RAW-format. Da kan du, ved å dra ned høylys, dempe lysheten i en himmel som er blitt for lys, og ved å dra opp kontrollen i skyggene kan du lette opp de for mørke skyggene.

Dette er en enkel måte du kan få et bilde til å bli mer jevnt, noe som gjør det mer behagelig å se på.

Camera Raw


Scandinavian Photo

26.02.2019

Del

Teknologi for kreativ skapelse er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev!

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev kan du følge med på våre tilbud, kampanjer og kurs. Samt hvilke aktiviteter som skjer i vår butikk i Møllergata 4.

Scandinavian Photo's nettside bruker cookies for at den skal fungere bedre for deg som bruker. Om du ikke godkjenner bruken av cookies kan du enkelt skru av dette under innstillinger i din nettleser. Dog kan dette medføre at visse funksjoner på nettsiden ikke fungerer som de skal.