Time lapse av planter
En time-lapse-video er en film der tiden spoles raskt, rake motsetningen til slowmotion.film. Det gjøres ved at du tar stillbilder med ulik intervall, som så spilles av i en høyere hastighet, ca 25-60 bilder per sekund. På denne måten får du en hurtigspolt versjon av virkeligheten.
Hva er en Time Lapse?
En time lapse-video er en film der tiden er hurtigspolt, den rake motsetningen til slowmotion-film. Det fungerer slik at du tar stillbilder med ulike intervaller som siden spilles av i en høyere hastighet, ca 25-60 bilder per sekund. På denne måten får du en hurtigvisning av virkeligheten.
Eksempel:
Du tar 1 bilde i minuttet i 250 minutter. Når disse 250 bildene spilles av med 25 bilder i sekunder får du 10 sekunder med film fra rett over 4 timer virkelighet.
Inspirasjon
Av og til ser jeg ting jeg finner utrolig inspirerende, og som jeg ønsker å få en bedre forståelse for. For noen år siden så jeg "BBC Life - Plants", som inneholdt en 60 sekunders time lapse i en skogbunn med mengder av planter og blomster som vokser frem. Hele klippet tok to år å spille inn.
Klippet: http://www.bbc.co.uk/programmes/p03npxk7
Behind the scenes: http://www.bbc.co.uk/programmes/p03phvl9
Nå har jeg hverken budsjett, tid eller erfaringen til å gjøre noe i nærheten så enestående, men jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på å lage en time lapse av én plante i det minste. Med litt utstyr, forberedelser og en god porsjon tålmodighet kan du lage kule time lapses hjemme også. Nå hadde det seg sånn at min kollega Emma tilfeldigvis hadde noen eikenbøtter jhjemme, og jeg tenkte at det blir jo et utmerket motiv.
Hva gjør man?
Som du sikkert forstår handlet det veldig mye om forberedelser. Gjør en feil i begynnelsen synes det først flere uker senere. Jeg tenkte å dele min erfaring og mine lærdommer fra prosjektet.
Hvilket utstyr, og hvorfor?
Jeg valgte å filme med et Panasonic systemkamera. Det går selvfølgelig an å bruke det stillbildekameraet du vil, og mange telefoner har også en innebygd time lapse-funksjon. Det viktige er at det finnes en intervallfunksjon. Enkelte kameraer har dette innebygd, men ikke alle. Da finnes det spesielle fjernkontroller med den funksjonen på, lengst ned på siden finner du noen eksempler.
Utstyrsliste:
- DMC-G7*
- 35-100/2,8
- AC-adapter
- Stativ til kameraet
- Sølv/hvit reflektor som bakgrunn
- Stativbom med superclamp
- 2stk LED Akurat S8 armaturer med belysningsstativ
*Når dette blogginnlegget skrives er modellen DMC-G7 erstattet av DMC-G80.
Hvorfor jeg valgte Panasonic
Jeg har tidligere brukt Panasonic for å lage time lapse, og vet hvordan funksjonen fungerer. Du stiller enkelt inn hvor mange bilder du vil ta, med hvilken intervall og når kameraet skal starte fotograferingen. Dersom tiden mellom bildene er over ett minutt skrur kameraet seg automatisk av mellom bildene, noe som sparer mye batteritid.
En annen grunn er at Panasonic-modellene kan bruke en stille modus med elektronisk lukker. På denne måten lager kameraet ingen lyd når det tar bilde, slik at det forstyrrer ikke omgivelsene med lyden, og samtidig sliter det ikke på den mekaniske lukkeren.
Den tredje grunnen er at vi hadde et AC-adapter til denne modellen, slik at jeg kunne strømforsyne kameraet direkte fra veggen. Kameraet skal ta ganske mange bilder over en periode på flere uker, så å slippe og holde orden på når batteriet må byttes er det veldig behagelig. Normalt holder et batteri til ca 300-500 bilder, noe som vil gi ca 12-20 sekunder film. I dette tilfellet våget jeg ikke å ta sjensen, siden kameraet skulle være på så lenge.
Den fjerde grunnen er at Panasonic har en veldig smidig funksjon for å sette sammen bildene til en video direkte i kameraet. På denne måten slipper jeg å ta steget gjennom en datamaskin. Det gir mer kontroll over sluttresultatet å skape videoen på datamaskinen, da du kan justere f.eks. eksponering og hvitbalanse i bildene innen du gjør ferdig filmen. Jeg anså derimot at det ikke var verdt ekstraarbeidet i dette tilfellet, ettersom alt var filmet i et veldig kontrollert miljø uten lysendringer.
Bakgrunn
Som bakgrunn har jeg brukt en reflektor som jeg har hengt opp med en Manfrotto Superclamp montert på en bom. Det går helt fint an å bruke andre løsninger avhengig av plass og tilgang til materiale. En svart eller hvit papirbakgrunn eller et stoffstykke spent på en ramme skulle kunne fungere like bra. I dette tilfellet fantes alt i studioet, så det var bare å sette det opp.
Belysning
Jeg har brukt to stk LED-armaturer fra Akurat. Oppsettet stod i studioet rett utenfor kontoret, der vi skrur av taklampene på kveledn. Jeg var svært nøyaktig med å kontrollere at det ikke blir noen forskjell på eksponeringen når taklampene slås av, slik at det ikke synes i den endelige filmen. For å klare dette måtte jeg kjøre LED-armaturene på maks effekt. Gjør man et lignende prosjekt hjemme kan det være bra å rigge oppsettet på en plass der du virkelig kan kontrollere lyset. Da lampene kommer til å stå på lenge anbefaler jeg LED-lamper, ettersom disse ikke blir så varme, og ikke drar mye strøm.
Innstillinger
Innstillingene på kameraet var ikke så overraskende. Jeg ønsket å ha et lavt ISO-tall og en stor blender for god skarphet, men med liten dybdeskarphet. Bildekvaliteten var innstilt på JPG da jeg hadde planer om å skape filmen direkte i kameraet. Intervallen var stilt på å ta et bilde hvert 90ende minutt. Totalt tok prosjektet ca 3 uker.
Avskjerming
Jeg valgte også å sette opp en avskjerming ved hjelp av tape og tydelige skilt der det stod at filming pågår, slik at ingen nysgjerrige personer kommer bort og begynner å løfte eller flytte på noe. Hele prosessen tar jo som sagt et par uker, og alt skal stå helt stille.
Her er det endelige resultatet
Jag har valgt å spille av bildene i 12.5fps istedet for 25, for å få et litt lenger klipp
Et bilde fra "behind the scenes"
Hva lærte jeg?
Forberedelse
Den første eikenøtten var plassert i vann i én uke, uten å begynne å gro. Så en hel uke gikk helt unødvendig vekk på det. Jeg byttet over til en som hadde fått røtter, og dermed skjøt det fart. For å unngå en uke dødtid anbefaler jeg å begynne med flere frø i krukker for at du skal kunne se hvilke som gror.
Innstillinger
Jeg hadde stilt kameraet inn på å ta ett bilde hvert 90. minutt. I begynnelsen trodde jeg det skulle være for tett mellom bildene, men det viste seg å være på grensen til for lang tid mellom bildene. Med fasit i hånden hadde jeg heller satt kameraet til å ta bilde hvert 30. minutt istedet, for en mykere og lenger film. Dersom jeg vil at det skal gå fortere er det bare å raske opp filmen i etterbehandling.
Belysningen
Jeg opplevde at eika fikk veldig brune bladet. Etter å ha fått stått i et vindu har bladene fått sin vanlige grønnfarge. Jeg vet ikke hva dette komemr av, men en idé er at LED-armaturene ikke er laget for å belyse planter, og at de ikke har rett bølgelengder for at fotosyntesen skal fungere normalt. Det finnes spesielle LED-lamper for planter, så skal du lage en time lapse hjemme av planter kan det være verdt å satse på slike lamper.
Avslutning
Jeg håper dette gav deg litt inspirasjon i høstmørket. Med litt kreativitet og løsningsorientering kan man skape veldig spennende bilder og filmer, uten at det trenger å bli for omstendig. Våg å prøve deg frem, for hver gang det ikke blir som du hadde sett for deg lærer du antagelig noe du ikke visste da du begynte. Avslutningsvis et sitat fra Thomas Edison, da noen påpekte at han hadde mislykkes i å lage lyspæren: "Jeg har ikke mislykkes, jeg har bare finnet 10.000 ulike måter som ikke fungerer".
Har du noe å tillegge, noe du lurer på eller erfaring du vil dele? Ikke nøl med å ta kontakt eller legge igjen en kommentar i kommentarfeltet!
Patrick Cole
22.01.2019
Del