Fotografer gode produktbilder

Det finnes mange måter å fotografere pene produktbilder til hjemmesiden din eller til store billboards. I dette innlegget skal vi se på hvordan du selv kan skape og fotografere pene produktbilder på litt ulike nivåer. Det du skal begynne med er å spørre deg selv hva ambisjonen med produktbildene er, og hvor lenge det vil være aktuelt? Er det en brukt modell som bare selges én gang, eller vil du selge samme modell igjen og igjen? Eller er det kanskje unike objekter, som keramikk eller annet håndtverk, der hvert produkt trenger et unikt bilde av god kvalitet? Dette avgjør hvor mye tid og penger du skal legge i et produktbilde, da produktfoto kan være alt fra en liten skrue til ferdig innredning. Et første tips er å skaffe en bok om produktfoto for kunnskap og inspirasjon.

Produktfotografering

Det finnes mange måter å fotografere gode produktbilder til hjemmesiden din eller til store billboards. I dette innlegget skal vi se på hvordan du selv kan skape og fotografere fine produktbilder på litt ulike nivåer. Det du skal begynne med er å spørre deg selv hva ambisojonen med produktbilder er, og hvor lenge det vil være aktuelt. Er det en engangs-ting som kun selges én gang, eller vil du selge samme modell igjen og igjen? Eller er det kanskje unike ting, som keramikk eller annet håndtverk, der hvert produkt trenger et unikt bilde i god kvalitet? Dette avgjør hvor mye tid og penger du skal legge i produktbildet, ettersom produktfoto kan være alt fra en liten skrue til ferdig innredning. Et første tips er å kjøpe deg en bok om produktfoto for kunnskap og inspirasjon.

Begynn med et kamera

For at du skal lykkes med dine produktbilder trenger du selvfølgelig et kamera og et passende objektiv. Du vil få best bildekvalitet dersom du velger et kompakt systemkamera, et systemkamera eller mellomformatskamera. Fotograferer du små produkter som smykker kan du trenge et makroobjektiv. I tillegg bør du forsøke å bruke et objektiv som har minst 50mm brennvidde eller lenger for at produktets proporsjoner og form skal gjengis korrekt.

Mobiltelefoner har ofte fine kameraer og er lette å bruke, men problemet er at de fleste telefoner har vidvinkelobjektiv, noe som ikke passer så godt til produktfoto fordi proporsjonene da ofte ikke vil tilsvare virkeligheten.

Hva slags bakgrunn skal du ha?

Når du fotograferer produkter er det ikke bare produktet som er viktig, du må også tenke over hva slags type bakgrunn du vil ha. Det finnes flere ulike alternativer å velge mellom, som stoff, papir, lystelt eller fotobord. Bildene i dette innlegget er fotografert med en sammenleggbar stooffbakgrunn med betongmønster for å skape en litt røff følelse i bildet. Du kan bruke en tradisjonell papirbakgrunn i studio dersom du vet at du vil bytte farge på bakgrunnen eller kutte den av dersom den er blitt møkkete. Skal du fotografere produkter mot en hvit bakgrunn hjelper det med et fotobord som kan belyse undenifra for å få en jevn bakgrunn og unngå skygger fra produktet.

Rask, smidig og enkel produktfotopakke

En svært smidig løsning for deg som ønsker å begynne med produktfoto og bil ha hvit, svart, grå eller aprikosfarget bakgrunn til produktene dine er Godox LED-Box 80x80x80. Til forskjell fra andre lystelt har dette en innebygd belysning (2 stk LED-rader) som gir jevn belysning over produktet, og den er ekstremt rimelig. Du kan velge å fotografere med mobilen (dog dette er ikke optimalt), kompaktkamera eller systemkamera (du vil da få bedre resultat på farger og eksponering, men fremfor alt mulighet til å zoome om du velger kompakt- eller systemkamera). I tillegg til kamera anbefaler jeg et stativ da du vil kunne få bedre kvalitet om du bruker litt lenger lukkertider og mer dybdeskarphet for å maksimere bildekvaliteten. Tenk over at når du fotograferer med hvit bakgrunn må du se på histogrammet eller skjermen og kontrollere at det hvite virkelig er hvitt, enten må du overeksponere litt eller gjøre det pent senere i et redigeringsprogram/en app. For absolutt best kontroll i etterbehandlingen bør du fotografere i RAW-format, slik at du kan justere både hvitbalanse og eksponering i ettertid.

Her fotograferes en Canon 5D Mark IV + Sigma 50mm f/1,4 Art med en Panasonic LX100 i Fotobestway LED-Box 70x70x70

Ulempen med mobiltelefonkameraet er at objektivet på systemkameraet som fotograferes blir betydelig større en hva det er i virkeligheten, og at det ikke er like lysfølsomt som et kamera med større sensor. Det kan også være vanskeligere å få rett eksponering på produktet.

Fordeler:

  • Rimelig LED-telt med bakgrunn i vinyl
  • Rask arbeidsflyt
  • Svært lettanvendelig
  • Fungerer med alle kameraer

Ulemper:

  • Du får ikke like god kontroll over lyset som du får med blitser og lysformere
  • Du er begrenset til lyssettingen fra teltet
  • Ikke like kraftig som eksterne blitser

Fotografer produkter med dagslyspakke

Fordelen med fast lys er at du ser hva som skjer dersom du flytter lampene, og det krever ikke like mye kunnskap å bruke de. En dagslyspakke er også nødvendig for deg som vil lage produktfilmer av noen type. Til forskjell fra LED-teltet får du her flere kreative muligheter med dagslyspakken da du kan flytte lysformerne og skjerme av lyset. 

Fordeler:

  • Lett å bruke
  • Du ser direkte hva som skjer når du flytter lyset
  • Passer til video

Ulemper:

  • Ikke like kraftfullt som blits
  • Du kan ikke alltid bytte ut lysformeren på dagslyslamper

Fotografer produkter med studioblitser

Det er som regel rimelig å begynne med et kit med studioblitser, da de inneholder det meste du trenger for å komme i gang med fotograferingen din. Dette krever litt mer kunnskap enn å fotografere i eksisterende lys eller med dagslyslamper, men resultatet pleier å bli bedre til slutt, ettersom du kan kontrollere og styre lyset betydelig mer enn i et lystelt eller med dagslysbelysning. Når du har lært deg å fotografere med studiokitet kan du begynne å bygge ut studioet ditt, og gjøre mer avanserte lyssettinger. Når du fotograferer i studio kan du begytnne med en standardinnstilling på f.eks. ISO 100, f/11 1/125s og jobbe ut fra dette. For å endre eksponeringen i bildet begynner du med å justere effekten på blitsene. Begynn med å sette lyet bakfra, det vil vi på bakgrunnen, og jobb deg fremover til du får resultatet du ønsker. Du kan endre lyset ved hjelp av lysformere, diffusjonsstoff/papirreflektorer og flagg (f.eks. den svarte siden på en reflektor, et flagg eller svart folie) for å få den følelsen du vil ha.

Fordeler:

  • Stort utviklingspotensiale
  • Stort utvalg av lysformere
  • Større kontroll på lyset
  • Høyere effekt og kraftigere lys
  • Fleksibelt, du kan fotografere både store og små objekter

Ulemper:

  • Krever mer kunnskap
  • Krever at kameraet har en blitssko med stift i midten
  • Høyere investeringskostnad

Tips for å forenkle produktfotograferingen din i studio

Koble inn kameraet ditt til en datamaskin med Tethering.

I dette blogginnlegget finner du informasjon om hvorfor du skal fotografere med hjelp av datamaskinen. Kortfattet handler det om at du enklere kan se hva som skjer på en stor skjerm, du kan lagre bildene direkte på harddisken og du kan fotografere direkte fra datamaskinen.

Korrekt lysstyrke med en lysmåler

For at du ikke skal måtte gjette deg frem til en god eksponering bør du bruke en lysmåler for å få bekreftelse at du har en korrekt eksponering. Lysmåleren fungerer ved at du angir hvilken ISO og lukkertid du har tenkt å bruke. Siden utløser lysmåleren blitsen og måler hvilken blender du skal bruke for akkurat den blitsstyrken sammen med den ISO og lukkertid du har valgt. Du justerer deretter blitsstyrken til du får den blenderen du har tenkt å bruke.

Fotografer med korrekte farger med en Colorchecker

Med en Calibrite Colorchecker får du korrekte farger og kan skape en fargeprofil tilpasset helt og holdent for ditt kamera. Denne fargeprofilen kan du så bruke i Adobe Lightroom for å få nøyaktige farger og en korrekt fargegjengivelse.

Begynn å eksperimentere med lyssettingen din

Når du har fått alle tingene på plass er det på tide å teste seg frem med lyssettingen. Lyssettingen avhenger av hvordan og hva du vil vise frem av produktet. Skal det være et enkelt, informativt bilde av hvordan tingen ser ut? Skal det være en teaser av deler av produktet er skjult? Ved å flytte lyset kan du endre hvordan produktet fremstilles. Du kan se på eksempelbildene hvordan lyset endres avhengig av hvordan vi flytter lysformerene. Legg merke til hvordan refleksjonene endres i frontglasset på objektivet.

Her tester vi å belyse kameraet og stativhodet fra rett foran. Dette gir en jevn belysning på hele produktet uten noen egentlig dramatikk. Denne typen bilde passer utmerket for et rent informativt produktbilde med høy skarphet og bra detaljer. Lyssettingen er en striplight fra høyre, en striplight fra venstre og en stor octaboks fra rett foran for å lette opp skyggene på forsiden. Du kan se refleksene av octaboksen i frontlinsen.

Her har vi plassert to blitser bak produkten og en foran, noe som gjør at kantene på kameraet får et skinn, mens fronten er jevnt belyst. Dette gir en litt mer dramatisk look, og separerer produktet litt mer fra bakgrunnen. Plasseringen er lik som på det forrige bildet, men strip-boksene er plassert nærmere bakgrunnen og mer bak produktet.

Dette er et dramatisk bilde med mindre tydelighet. Sidelys for og kun vise deler av kameraet for å vekke betrakterens nysgjerrighet ved f.eks. et produktslipp. Lyssettingen er stort sett den samme som på de forrige bildene, men den store octaboksen er her skrudd av.

Ikke nøl med å ta kontakt dersom du ønsker hjelp til å finne rett utstyr og kunnskap for dine behov. Du når oss via info@scandinavianphoto.no , på telefon 21 65 98 40 eller ved å besøke vår butikk i Møllergata 4 i Oslo. Gå heller ikke glipp av vår temaside der du kan finne mer inspirasjon og produkttips som hjelper deg til å bli enda bedre til å skape kule bilder og filmer. Lykke til!


Daniel Johansson

22.01.2019

Del

Teknologi for kreative mennesker er vår lidenskap.

Vi i SP elsker kreativitet, og vårt fokus er å tilby produkter av høy kvalitet til folk som er interessert i teknologi. Med personlig service og ekspertrådgivning skaper vi løsninger som er skreddersydd for deg og ditt formål – til gode priser.

Let's be friends!
Abonner på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hva som skjer i teknologibransjen! Hvis du skriver inn e-postadressen din og begynner å abonnere, godtar du å motta nyhetsbrev fra Scandinavian Photo. Som abonnent får du eksklusive tilbud, siste nytt fra ledende varemerker i bransjen og massevis av inspirasjon til e-posten din.

Ditt samtykke er frivillig og du kan når som helst melde deg av eller trekke tilbake samtykket ditt. Les mer om vår behandling av personopplysninger og dine rettigheter i vår personvernerklæring.

Handlevogn

Handlevogn

Din handlevogn er tom!

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Liker

Liker

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Del handlevogn

Lagre lenken til senere, send den til en venn eller del den i communityet.

Navngi handlevognen
Lenke til handlevognen