Oppdag mulighetene med streaming!

Richard Sandberg har vært ansatt som selger av videoutstyr på Scandinavian Photo i flere år. Han jobber daglig med flere større nasjonale broadcasters, som SVT, Sveriges Radio og TV4, men også mindre bedrifter som trenger veiledning. Richard har fulgt den tekniske utviklingen for innspilling og utsending nøye gjennom årene. På veien har han fått mye kunnskap og erfaring innen området, noe som våre kunder setter stor pris på. Kundene har ulike behov - det kan være fra et komplett ferdig studio for web-TV produksjon til en mikrofon som skal brukes sammen med smarttelefonen din. Richard deler her sine fem beste tips som gir deg mulighet til å skape så gode web-sendinger som mulig!

Porträttbild på Richard Sandberg.jpg

1. Sett rett teknisk vanskelighetsgrad på innspillingen din

Å sende direkte en livestream med video og tilhørende lyd kan være så enkelt som bare det Det enkleste er faktisk å laste ned en app som f.eks. Facebook eller YouTube til din smartphone og siden begynne med en live-session.

Vil du utvikle sendingene dine med bedre lyd der flere personer skal snakke samtidig, eller der du vil ha kvaliet som en profesjonell TV-sending, så er flere videokameraer et must. Dette krever mer av personen som er ansvarlig for sendingsteknikken, fremfor alt at personen setter av tid for å lære seg de ulike tekniske delene av utstyret, og får disse til å fungere sammen.

Dersom du ikke har tid til eller interesse for dette, og du har fått oppgaven å streame f.eks. en viktig tale fra noen i en organisasjon eller på jobben din, så anbefaler jeg at du holder deg til et "lukket system", som en smarttelefon eller et nettbrett. Her trenger du ingen kranglete nettverksadresser, eller sikkerhetsnøkler som må skrives inn i spesielle softwares, eller installasjoner av dedikerte driverrutiner for hardware som installeres på en datamaskin. Selv om terskelen for å produsere direktesendt TV er blitt svært mye lavere enn tidligere, så er en viss grunnleggende kunnskap et must. Disse er blant annet kunnskap om hvordan du spiller inn lyd og bilde profesjonelt, samt hvilke ulike videoformater, oppløsninger og bildefrekvenser som brukes innen video.

2. Lyden er åtti prosent av produksjonen din

Du bør fokusere på én teknisk detalj dersom du får tidsnød på produksjonen din, og det er nemlig lyden. En del sier at lydens betydning er åtti prosent av opplevelsen når vi ser på TV eller film, noe som kan stemme godt med tanke på at sending med live-streaming i dag gjerne ses på mindre skjermer, som på en smarttelefon eller et nettbrett. Jeg vil påstå at vi nå hører mer enn vi ser på bildene. Videostrømmen ligger kanskje i bakgrunnen mens du gjør noe annet, og det er derfor viktig at lydopptaket blir så bra som mulig, med de forutsetningene vi har ved hvert enkelt innspillingstilfelle. 

Den mest utakknemlige arbeidsrollen i film- og TV-produksjon er lydteknikeren sin. Ingen takker lydtekningeren når hen gjør en fantastisk jobb, men når det blir feil, da får jammen personen høre det. Vi tar helt enkelt perfekt lyd for gitt når det kommer til profesjonelle medieproduksjoner. Dersom er det viktig at når du bestemmer deg for å begynne med streaming først planlegger innkjøp av mikrofoner og annet utstyr som XLR-adaptere samt vindbeskyttere. Den absolutt vanligste situasjonen våre kunder ønsker å streame er en eller flere personer som skal snakke på en forelesning eller konferanse. Hovedregelen for godt lydopptak er at mikrofonen plasseres så nært munnen, eller instrumentet ved opptak av lyd, som mulig. Det er derfor den såkalte ”myggen” er så utrolig bra i disse sammenhengene.

ljud_mikrofon.jpg

Myggen er et lite produkt, og synes ikke så mye i bildet, da den sitter fastmontert på personen som befinner seg i bildet. Dersom personen vrir hodet fra kroppen, f.eks. ved å se og peke på en projektorduk, så kan en head-mic være å foretrekke fremfor en mygg. Den absolutt beste varianten av mygger er de trådløse, som gjør at personen fritt kan bevege seg fremfor kameraet, f.eks. på en scene. Risikoen for at noen snubler i mikrofonkabelen, og i verste fall river ned kameraet, elimineres også ved et trådløst mikrofonsystem. Myggene er nå såpass lavt priset at en variant med ledning nesten ikke lenger er et alternativ, med mundre du er ute etter spesielle egenskaper kun en kablet mikrofon kan gi deg.

En sending inneholder ofte ulike personer som skal snakke, f.eks. på et møte der publikum skal kunne få komme til orde. Da er min anbefaling å komplettere mikrofon-settet med en trådløs håndmikrofon, som kan sendes rundt blandt publikum. 99% av alle stillbilde- og videokameraer er utstyrt med tilkoblinger og innspilling for kun to lydkanaler. Dette gjør at dersom du spiller inn flere enn to personer trenger du en lydmikser med flere mikrofoninnganger. Jeg anbefaler også at en lydmikser brukes i direktesendinger. Det går raskt å justere lyden for hver enkelt mikrofon og person, da hver kanal justeres av en egen knapp eller kontroll på mikseren. På de fleste kameraer og smarttelefoner som ikke har profesjonelle lydinnganger kan du av og til måtte gå inn i en undermeny for å justere innspillingsnivåene, og dette er ikke optimalt. Fra mikseren kobler du så til to XLR-lydkabler som inneholder et nedmikset stereosignal som kobles til et kamera, en bildemikser eller en datamaskin med videoinnfangerkort. Der blandes lyd og bilde sammen for å sendes videre ut til valgt streamingtjeneste (CDN, Content Delivery Network).

3. En eller flere kameraer?

Den enkleste løsningen for streaming er å bruke en telefon eller et kamera. Å kun se på én statisk bildevinkel gjør dog at den som ser på raskt går lei. Vi mennesker er i dag såpass vant med å konsumere bevegelige bilder at vi krever høy variasjon i det vi ser på. Du må kunne bytte mellom ulike bildevinkler dersom du ønsker en livestream som etterligner en profesjonell TV-sending, og dette kan du få ved hjelp av flere kameraer og en bildemikser.

Dersom du investerer i samtlige kameraer i ett og samme tilfelle anbefaler jeg at du kjøper flere av samme modell. Det er stor forskjelli utseendet på bildekvaliteten ulike kameramodeller gir, noe som gjør at klippet mellom kameraene skiller seg i skarphet, kontrast og farge, noe som kan gi følelsen av såkalt "jump-cut" som det heter i filmsammenheng.

Skal du komplettere med ytterligere et kamera (om du ikke har mulighet til å kjøpe et makent) bør du velge en modell fra samme produsent og segment for at kameraenes "look" skal matche hverandre så bra som mulig. Et kamera utstyrt med et zoomobjektiv

er et must, da du i en sending enkelt og raskt skal kunne ta både vide og nære bilder. Fordelen med zoomobjektiv er at de er utstyrt med en servomotor, noe som gjør at du kan zoome pent i konstant hastighet. Zoomingen kan med fordel ligge ute i sending som et estetisk uttrykk, f.eks. på konsert. Det er vanskelig for en kameraoperatør å zoome pent med et manuelt zoomobjektiv.

mindre_tv-produktion.jpg

Månge av våre kunder benytter et stillbildekamera når de streamer. Fordelen med et stillbildekamera er at det gir en "filmatisk" look takket være store sensorer. Du kan også bruke stillbildekameraene til å ta fine stillbilder når de ikke brukes for å filme. Disse kameraene har dog noen ulemper når de brukes for streaming - de har kun ubalanserte mikrofoninnganger av 3,5 mm minitele-type, om de i det hele tatt har noen. Dette gjør at forstyrrelser i form av støy og knitring kan forekomme i opptaket dersom du bruker lange mikrofonkabler for å koble til kameraet. Tilkoblingene er ikke balanserte, noe som er en smart analog funksjon som reduserer lydforstyrrelser ved sammenkobling av lydutstyr. De fleste stillbildekameraer kan kun filme maksimalt 29 min/per klipp på et minnekort, på grunn av tollregler.

Enkelte stillbildekameraer kan ikke være påskrudd så lenge i live-modus og sende videosignal gjennom HDMI-porten, da sensoren kan overopphete. Kameraet skrus da automatisk av for at ingen komponenter skal gå istykkker av varmeutviklingen som kan oppstå i kretsene. 

4. Lyssettingen er viktigere enn kvaliteten på kameraet

Det første kundene våre pleier å spørre om når de skal investere i utstyr for streaming er hvilket kamera de skal kjøpe. Kunden er ofte overbevist om at det er et dyrt kamera som gjør at et program fra en større TV-kanal gjør jobben. Dette er trolig på grunn av at mange ikke kjenner til hvordan en profesjonell TV-produksjon foregår. 

Her slipper jeg en hemmelighet - det er lyssettingen og dekoren som gjør at en produksjon ser profesjonell ut. De kameraene som normalt brukes i større sendinger som Grand Prix eller OL-sendinger har samme størrelse på bildesensoren som de sensorene som sitter i våre konsumentkameraer. Men, når de dyre studiokameraene brukes gjør de det i sammenhenger som er godt lyssatte av dyktige lyssettere. Jo mindre sensor og dermed pikls,er desto mer lys trenger sensoren din for å kunne prestere optimalt. Bildet vil ellers bli kornete, uskarpt og se amatørmessig ut. Dessuten ser en lyssatt person og dekor mye finere ut. I et normalt TV-studio kan opptil seksti ulike belysningsarmaturer brukes for én senging, da hver enkelt armatur har et spesifikt område eller person den skal belyse, fra en spesifikk vinkel.

I en flerkameraproduksjon kan det være slik at kameraene må vise bilder fra alle kanter og vinkler. Dette gjør at lyssettingen må være enda mer nøyaktig, slik at medvirkende personer og dekor ser fra ut fra alle kameravinkler. Google gjerne "three point lighting for TV" - så får du mange tips til klassisk TV- og filmlyssetting.

Mitt tips er at du ikke bare ser på prislappen på kameraet ved kjøp av streamingutstyr, men også setter av endel av budsjettet til belysning. Dette vil gi et finere resultat på sendingen din. LED-teknikken er utviklet mye de siste årene, og armaturer med denne teknikken har både blitt billigere og mer lyssterke.

ljus_mindre.jpg

Dersom du planer å bygge et dedikert studio for streaming foreslår jeg at du monterer et system (rårør eller rails) som monteres i taket. Til dette velger du armaturer som kan fjernstyres med protokollstandarden DMX. Enten via et lysbord, et nettbrett med en app eller datamaskin via en USB-adapter.

Dersom en smarttelefon eller et mindre kamera skal brukes har vi svært kompakte og smidige små kameralamper som har et innebygd batteri som lades opp akkurat slik som en mobiltelefon, og som kan plasseres på telefonen ved hjelp av en holder eller rigg. Også disse små lampene hjelper mobilen til å gi bedre bildegjengivelse. 

5. Hvordan sender jeg streamen ut fra kameraet mitt?

De vanligste plattofrmene som tilbyr å låne ut nettverkene sine for streaming uten noen kostnad er Facebook og Youtube. De har dog krav til hvilken type dataformat som videostrømmen skal ha når den sendes fra deg som streamer. Datastrømmen du sender skal ofte være i protokollen RTMP, og den skal være komprimert med enkodingen .H264. Om du ikke vil bruke en smarttelefon eller et nettbrett med plattformenes egen app, må du enten bruke en ekstern enkoder eller en software som kjøres på en datamaskin, som skaper denne datastrømmen. Den rimeligste enkoderen vi selger i dag er Magewell Ultra Studio Stream, og denne kan du kjøpe med enten en HDMI-tilkobling eller SDI-tilkobling. SDI er en kabel og tilkoblingstype som har vært standard innen broadcast i mange år. Denne gir et mer robust signal enn HDMI, og den kan sende filmer i lenger opp til hundre meter uten forsterkning.

Jeg anbefaler ikke at du sender video i en HDMI-kabel lenger enn ti meter, dersom ikke alt bruker en spesialkabel, som f.eks. går over til fiber eller Ethernet på veggen. Du styrer Magewell Ultra Studio Streams enkoder-innstillinger via en app på telefonen, og streamen sendes ut på internett via WiFi/4G-modem eller via nettverkskabel. Bruker du en datamaskin med dedikert software, så trenger du et internt eller eksternt videofanger-kort.

Det mest populære kjøpet hos oss er det eksterne kortet XI100DUSB, som finnes med HDMI eller SDI-tilkobling, og som kobles inn i datamaskinens USB 3.0-port. Brukes en stasjonær datamaskin anbefaler jeg et internt videokort med PciExpress-kontakt, som Blackmagic Design Decklink Duo 2. Disse vidoekortene kan fange inn opptil åtte stk videokilder (kameraer) samtidig. Dette krever dog en kraftig datamaskin for at system og sending ikke skal gå ned. En populær software som brukes for å skape streamen med RTMP/.H264 er OBS Studio, med fordi den er gratis å laste ned. Ønsker du en software som kan gjøre litt mer, som avansert grafikkhåndtering, så er software som vMix og Wirecast populære.

Observer at det er en høy arbeidsbelastning for en datamaskin å samtidig få (capure), bytte (mikse) og kode og strømme ut video. Dette krever en datamaskin som er kraftig og stabilt konfigurert, for at sendingen ikke skal stoppe opp eller i verste fall krasje. Er du veldig uvant med å feilsøke hard- og software på en datamaskin så er en ekstern enkoder som Magewell Ultra Studio å anbefale. Kompletter denne med en bildemikser dersom du vil bruke flere kameraer.

Jeg håper jeg har inspirert deg til å fordype meg mer om hvordan du skaper din beste streaming ut fra akkurat dine behov. Lykke til med dine kommende produksjoner!


Ikke nøl med å kontakte oss hvis du vil ha hjelp til å finne riktig utstyr for dine behov. Du er hjertelig velkommen til å kontakte våre eksperter for rådgivning, support og kjøpshjelp på 21 65 98 40 eller via vårt kontaktskjema. Du kan også besøke oss i vår butikk i Oslo. Sjekk ut alle produktnyheter og lærerike kunnskapsinnlegg som hjelper deg med å utvikle dine kreative ferdigheter enda mer. Gå heller ikke glipp av muligheten til å bli med i vårt community, der du kan møte likesinnede og bli inspirert av andre skapere!


Handlevogn

Handlevogn

Din handlevogn er tom!

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Liker

Liker

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 NOK

Del handlevogn

Lagre lenken til senere, send den til en venn eller del den i communityet.

Navngi handlevognen
Lenke til handlevognen